Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

SKIM PELABURAN EMAS : Guna Samseng Takutkan Pelabur



Kuala Lumpur - “Apa yang kami bimbang kes penipuan seperti ini menjadi puncaa kepada kejadian jenayah lain disebabkan orang ramai terlalu marah kerana gagal dalam pelaburan sehingga sampai ke tahap berniat memukul dan bunuh kerana tidak mendapat pulangan duit mereka." kata Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM) Datuk Nadzim Johan.

Harian Metro semalam melaporkan kisah seorang ahli perniagaan dan 30 rakannya yang membuat pelaburan emas hingga mengalami kerugian RM20 juta.

la gara-gara termakan janji manis seorang lelaki yang 'membuktikan' kekayaannya menerusi pelaburan emas sejak beberapa tahun lalu sehingga mampu membeli kereta mewah bernilai RM2 juta serta rumah milik ahli perniagaan terkenal di utara tanah air bernilai RM3 juta.

Nadzim berkata, berdasarkan statistik yang dikeluarkan Bank Negara Malaysia (BNM) ketika ini 182 syarikat yang melakukan pelbagai skim 'perniagaan' diragui dalam senarai pemerhatian BNM.

Namun begitu, katanya, orang ramai sepatutnya maklum dengan senarai berkenaan dan tidak terpedaya namun malangnya masih lagi yang tertipu dengan syarikat yang disenaraikan itu.

“Dalam perbincangan kami dengan BNM semalam (kelmarin), mereka mengatakan 182 syarikat sama ada tiada lesen atau mempunyai kebenaran menjalankan aktiviti perniagaan'.

“Kebanyakan aduan yang sampai kepada kami membabitkan nama syarikat dalam senarai itu namun kami hairan kerana senarai syarikat ini tidak sampai kepada pelabur menyebabkan ada yang masih tertipu.

"Apa yang perlu dilakukan ialah apa saia maklumat berkaitan itu perlu disalurkan terus kepada marsyarakat untuk memberi kesedaran," katanya pada sidang media di pejabat sekretariat PPIM, di sini, semalam.

Hadir sama Pegawai Kerja PPIM Mohd Mustaffa Hamzah dan Ketua Moderator Kelab Intelek dan Pendidikan Malaysia yang juga Biro Pendidikan PPIM Mohd Nor Izzat Mohd Johari.

Akhbar semalam menyiarkan kisah mangsa yang mahu dikenali sebagai Rosli, 40-an berkata. dia mula menyertai seminar itu awal tahun lalu selepas diperkenalkan rakan yang juga bekas pengarah agensi kerajaan di pantai timur dan melabur RM30,000.

Menurutnya. dia dijanjikan pulangan keuntungan lima, tujuh dan 10 peratus setiap bulan selama dua tahun dan pada awalnya dia bermula dengan 200 gram emas dan selepas mengikuti seminar kejayaan beberapa kali, dia menambah pembelian dua kilogram dengan nilai keseluruhan RM500,000.

Selain itu, Nadzim berkata, mangsa yang menyedari tertipu dalam pelaburan ini sebenarnya tersepit dengan keadaan apabila ada syarikat menggunakan khidmat samseng menakutkan mereka supaya tidak membuat laporan kepada pihak berkuasa dan BNM.

“Mereka diberitahu syarikar itu mengugut wang mereka tidak akan diperoleh sekiranya membuat laporan kepada pihak berkuasa. Syarikat terbabit menggunakan alasan itu terus menakutkan mangsa.

“Jadi, saya ingin mengingatkan kepada masyarakat didik din mereka menjadi lebih biiak dan jangan mudah terpedaya,"katanya.

Menurutnya dua syarikat tampil kepada PPIM sukarela meminta bantuan untuk memulangkan kembali wang pelanggan mereka.

"Jumlah pelanggan bagi kedua-dua syarikar ini 1,000 orang yang meminta bantuan kami untuk berusaha membayar balik kepada pelanggan mereka." katanya


Jom Sertai ONEXOX, JANA pendapatan 
PASIF... Daftar SEKARANG 
secara PERCUMA 

 =================================================== 
  Out There Were Are One  ~ ONEXOX

 MOHD AZHAR BIN KORDI 
 Whatsapp : 0111 - 864 8262 


 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.com/
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen #PesonaTimurResources 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment