Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 23 Julai 2014


Harga emas kembali stabil semalam selepas mengalami kejatuhan pada hari sebelumnya apabila berdepan dengan ketegangan konflik di Ukraine dan Tebing Gaza.

Permintaan fizikal yang lambap di Asia dalam tempoh musim panas juga melemahkan sokongan bagi sebarang perhimpunan harga.

Selain faktor musim, kemungkinanpenurunan harga pada berikutnya juga disebabkan peningkatan prospek ekonomi Amerika Syarikat (AS) serta dolar yang lebih kukuh, kata peniaga.

Spot emas pada AS$1,307.10 seauns menjelang 0950 GMT, sedikit berubah daripada AS$1,307.00 pada Selasa. Niaga hadapan emas AS untuk penghantaran Ogos naik AS$2.10 seauns pada AS$1,308.40.

"Bullion susut lebih rendah di samping turun naik indeks VIX sebagai peningkatan sentimen risiko yang lebih baik dan perolehan ekuiti," katanya seorang penganalisis di VTB Capital, Andrey Kryuchenkov.

"Ini menunjukkan bahawa belian lebih selamat minggu lalu yang merupakan pemacu utama sejak kebelakangan ini.

"Dengan kelebihan fizikal pada masa ini membolehkan sedikit penurunan kepada AS$1,290.93 kelmarin," katanya.

Spot emas didagangkan dalam jajaran sempit bulanan dalam hampir lima tahun setakat ini pada bulan Julai. Harga bersaing untuk merekodkan kemajuan ketara dalam menghadapi pasaran ekuiti yang semakin meningkat.

Selain itu, kontrak niaga hadapan emas di Bursa Malaysia Derivatif kebanyakannya rendah ketika mengakhiri sesi pagi semalam berikutan kurang minat belian.

pada waktu rehat tengah hari, Julai 2014 menokok satu mata kepada RM133.50 segram, Ogos 2014 turun satu mata kepada RM133.70 segram manakala Oktober 2014 merosot empat mata kepada RM134.20 segram.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment