Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 24 Julai 2014


Harga emas memecahkan ke tahap di bawah paras psikologi AS$1,300 seauns buat kali pertama dalam seminggu semalam apabila data ekonomi yang kukuh dari China dan zon Euro menghalang pelabur daripada membeli aset selamat seperti logam itu.

Spot emas jatuh 0.5 peratus kepada AS$1,297.30 seauns pada 0929 GMT, selepas lebih awal menyentuh paras paling teruk dalam seminggu pada AS$1,294.

Emas Amerika Syarikat (AS) turun AS$6.10 kepada AS$1,298.50, selepas perintah menghentikan kerugian diletakkan di bawah AS$1,300 oleh peniaga-peniaga bagi mengehadkan kerugian dan mendorong lebih banyak jualan.

Dolar turun 0.1 peratus berbanding dengan sekumpulan mata wang utama, kebanyakannya disebabkan oleh kekuatan Euro selepas data menunjukkan aktiviti perniagaaan Jerman berkembang pada bulan Julai, dengan sektor perkhidmatan berkembang paling pesat dalam tiga tahun, menunjukkan ekonomi Eropah boleh mendapatkan kembali momentumnya.

Selepas data itu dikeluarkan, saham Eropah menterbalikkan kerugian awal kerana gabungan pendapatan syarikat bercampur, manakala saham Asia meningkat selepas aktiviti perkilangan China berkembang pada kadar paling pantas dalam 18 bulan pada bulan Julai, mengukuhkan harapan untuk pemulihan ekonomi kedua terbesar dunia itu.

"Pasaran akan mengikuti dengan teliti apa-apa komen daripada Rizab Persekutuan AS mengenai kadar faedah yang mungkin terus mempunyai kesan ke atas corak dagangan emas," kata penganalisis Natixis, Bernard Dahdah.

"Bergerak ke hadapan, saya tidak fikir akan ada banyak sokongan untuk emas, dengan permintaan dari China semakin berkurangan dan permintaan pelabur kekal lemah."

Pasaran kini akan memberi tumpuan kepada angka penggangguran mingguan AS, yang dijadualkan dikeluarkan pada 1230 GMT, bagi mengukur kekuatan ekonomi terbesar di dunia.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment