Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

PETIKAN HARIAN METRO : Auta Tawar Pajak Hotel



"Dalang pelaburan MIH guna dokumen sewa kenderaan berbahasa Arab perdaya orang ramai"

Kuala Lumpur : Surat perjanjian perniagaan pajakan hotel di Tanah Suci yang kononnya diterima daripada saudagar Arab untuk menipu orang ramai sebaliknya hanya dokumen urusan sewa kenderaan seperti bas dan van pelancongan.

Suspek utama yang juga dalang penipuan pelabuan Mecca Islamic Hotel (MIH) berusia 40-an dikesan menggunakan dokumen berbahasa Arab itu untuk memperdaya orang ramai melabur jutaan ringgit.

Sumber memberitahu Harian Metro, dokumen perjanjian yang dicetak di atas kertas bersaiz A4 itu digunakan pengasas MIH bagi meyakinkan pelabur baru.

“Semakan mendapati dokumen itu hanya perjanjian urusan sewa kenderaan di sana sekiranya pihak mereka mahu mengerjakan umrah. Individu di Tanah Suci boleh menyediakannya percuma atau separuh harga.

“Bagaimanapun, dokumen itu langsung tidak menyebut berhubung tawaran sebagai rakan kongsi dalam perniagaan pajakan hotel seperti didakwa suspek sehingga membolehkan dia mewujudkan skim MIH ini," katanya.

Sumber berkata, semakan Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman bersama Kementerian Pelancongan Malaysia juga mendapati suspek hanya menyewa dua bilik hotel di sana sedangkan dia mendakwa saudagar Arab berkenaan menawarkan semua bilik di tingkat tujuh Hotel Al-Safwa.

“Lebih menimbulkan keraguan apabila semakan bersama pihak pengurusan Menara Al-Safwa yang menguruskan rangkaian hotel mewah bertaraf lima bintang di sama juga menafikan urus niaga berkenaan.” katanya.

Sementara itu, Al-Safwa Royal Orchid memuat naik status penafian pihak mereka terbabit dalam pelaburan berkenaan pada 24 Januari lalu.

Dalam status berkenaan, pihak hotel memberi kenyataan rasmi kepada seluruh rakyat Malaysia selain memuat naik laman Facebook skim MIH dan gambar suspek terbabit.

Isnin lalu, pengasas skim MIH bersama anak dan pembantu peribadinya ditahan sepasukan polis dari JSJK Bukit Aman di sebuah hotel di Kuantan, Pahang

Isterinya pula ditemui menyorok di bawah katil ketika serbuan kedua di sebuah rumah di Kuching, Sarawak, selepas melarikan wang pelaburan milik mangsa berjumlah lebih RM3 juta.

Tulisan : Asmah Rusman

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment