Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 03 Ogos 2016



Emas tidak banyak berubah pada Rabu, selepas hampir tiga minggu ditutup tinggi pada sesi sebelumnya ekoran kesan pasaran saham Eropah yang rendah diimbangi oleh dolar yang lebih kukuh.
Spot emas meningkat 0.1 peratus kepada AS$1,364.00 satu aun pada 1012 GMT.

Saham Eropah susut diikuti kerugian di pasaran Asia, manakala dolar pulih daripada susut selama enam minggu, menokok 0.2 peratus berbanding kumpulan mata wang utama.

Pengukuhan dolar menyebabkan emas menjadi lebih mahal kepada pemegang mata wang asing, manakala peningkatan minat terhadap logam berisiko dilihat sebagai pertaruhan lebih selamat.

Dolar jatuh selepas laporan data ekonomi Amerika Syarikat (AS) yang lemah menjejaskan jangkaan kenaikan kadar faedah jangka pendek.

Kenaikan kadar faedah AS akan memberi kesan kepada kos memiliki emas, di mana naik kira-kira 28 peratus tahun ini.

Perhatian pelabur kini beralih ke arah laporan bulanan gaji bukan perladangan AS pada Jumaat. 

“Walau apa pun laporan GDP, terdapat kebarangkalian bahawa gaji bukan perladangan akan lebih baik dan mengembalikan semula kadar kenaikan ke dalam agenda dan seterusnya dolar akan mengukuh,” kata Pengarah Komoditi Ekonomi Oxford, Daniel Smith.

Sementara itu, logam berharga lain, platinum jatuh 0.5 peratus kepada AS$1,159 satu aun manakala perak kekal tidak berubah pada AS$20.58 satu aun, sehari selepas melepasi paras tinggi empat minggu pada AS$20.78.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment