Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

SKIM PELABURAN EMAS : Teliti 'Janji Manis'


Kuala Lumpur - Terdapat tiga cara khusus yang boleh diambil orang awam dalam memastikan skim pelaburan itu sah atau sebaliknya dengan melihat kepada 'janji' skim terbabit.

Penolong Gabenor Bank Negara Malaysia (BNM) Abu Hassan Alshariya Yahya berkata, langkah pertama yang harus diambil prang awam adalah mereka perlu melihat janji manis daripada operator skim terbabit.

"Kebiasaannya, janji mendapatkan pulangan tinggi dalam masa singkat berkemungkinan besar skim penipuan. Itu adalah perkara asas yang selalu digunakan skim pelaburan palsu ini.

"Mereka menjanjikan pelbagai pulangan hebat antaranya wang pelaburan digandakan kepada peratusan tertentu dan ada juga yang menjanjikan pulangan tidak masuk akal," katanya ketika dihubungi Harian Metro, di sini, semalam.

Abu Hassan Alshariya berkata, langkah kedua yang boleh diambil adalah melakukan semakan dengan BNM menerusi panggilan telefon ataupun di laman web rasmi BNM.

Beliau berkata, ada beberapa sumber rujukan menyediakan maklumat berhubung skim pelaburan dan orang ramai boleh mendapatkan maklumat dengan agensi berkaitan.

"Langkah terakhir adalah membuat laporan polis berhubung skim pelaburan terbabit bagi membolehkan pihak berkuasa membuka kertas siasatan.

"Mereka perlu berwaspada dengan skim terbabit terutama yang memberikan pelbagai janji kerana dibimbangi pelaburan palsu," katanya.

Menurutnya, orang awam boleh melakukan rujukan dengan melayari laman rasmi BNM.


Jom Sertai ONEXOX, JANA pendapatan 
PASIF... Daftar SEKARANG 
secara PERCUMA 

 =================================================== 
  Out There Were Are One  ~ ONEXOX

 MOHD AZHAR BIN KORDI 
 Whatsapp : 0111 - 864 8262 


 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.com/
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen #PesonaTimurResources 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment