Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

SKIM PELABURAN EMAS : Pulangan 20% Sebulan Tak Logik


Kuala Lumpur - Menjanjikan pulangan sebanyak 20% sebulan menjadi modus operandi syarikat pelaburan emas menarik perhatian orang ramai walaupun mereka sebenarnya mempunyai simpanan emas terhad atau tiada langsung.

Malah, pulangan 20% itu sebenarnya adalah wang pelabur itu sendiri yang dikitar semula dalam 'permaian wang' syarikat terbabit.

Mendedahkan perkara itu, pakar pelaburan dan kewangan, Azizi Ali berkata, hampir 80% syarikat pelaburan emas di Malaysia sebenarnya tidak mempunyai kelulusan Bank Negara Malaysia (BNM), selain dikhuatiri menjalankan perniagaan secara menipu.

Menurutnya, berdasarkan kajiannya sebelum ini, kebanyakan syarikat pelaburan emas di negara ini tidak mempunyai simpanan emas mencukupi berbanding jumlah pelabur yang membuat pelaburan.

"Kebanyakan syarikat itu hanya memiliki stok emas seperti bar emas, syiling emas, emas nyata (gelang, rantai atau cincin) yang terhad atau pun sikit. Contohnya syarikat menawarkan bar emas kepada pelabur A, namun syarikat itu juga mebuat tawaran bar emas kepada pelabur B.

"Ini kerana syarikat itu mengenakan syarat hanya pelabur yang bersetuju mereka menyimpan stok emas itu diberikan pulangan 20% seperti dijanjikan. Bagi pelabur yang mahu menyimpan emas itu sendiri tidak layak mendapat pulangan 20%," katanya kepada Harian Metro.

Mengulas mengenai logik pelaburan tinggi yang ditawarkan, beliau berkata, syarikat pelaburan terkemuka diketuai Warren Buffet pun hanya mampu memberi pulangan antara 23 hingga 33 peratus setahun.

"Jadi logikkah pulangan 20% sebulan ditawarkan syarikat di negara ini? Tawaran yang terlalu lumayan ini tidak masuk akal," katanya.

Beliau berkata, modus operandi digunakan kebanyakan syarikat ialah memulangkan apa yang sudah dilaburkan mangsa sendiri.

"Jika pelabur A melabur RM1,000, wang itu sebenarnya dikembalikan sebanyak RM200 sebulan.

"Selalunya, kurang daripada empat bulan selepas menerima bayaran, pelabur A mula meningkatkan pelaburannya hingga mencecah puluhan ribu ringgit untuk mendapat pulangan lebih tinggi.

"Apabila syarikat itu tidak mampu mengitar semula wang itu, mereka akan lari atau pun orang dalam membuat laporan kepada BNM supaya mereka diserbu.

"Selepas serbuan, mereka akan kembali dalam tempoh tertentu dengan menggunakan nama lain dan memperkenalkan skim baru, sekali lagi akan memperdaya mangsa baru," katanya.


Jom Sertai ONEXOX, JANA pendapatan 
PASIF... Daftar SEKARANG 
secara PERCUMA 

 =================================================== 
  Out There Were Are One  ~ ONEXOX

 MOHD AZHAR BIN KORDI 
 Whatsapp : 0111 - 864 8262 


 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.com/
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen #PesonaTimurResources 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment