Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 26 Januari 2015


Emas tidak meneruskan kenaikan awal semalam apabila nilai dolar lebih kukuh mengimbangi permintaan bagi logam berharga itu.

Perkembangan itu berlaku selepas kemenangan parti anti langkah penjimatan Greece dalam pilihan raya umum yang mencetuskan kebimbangan baharu kedudukan tidak stabil di Eropah.

Pemimpin sayap kiri Greece, Alexis Tsipras dengan parti Syriza mencatatkan kemenangan dalam pilihan raya pada Ahad dijangka menjadi Perdana Menteri kerajaan zon euro pertama yang menentang syarat menyelamat dikenakan oleh Kesatuan Eropah (EU) dan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) ketika krisis ekonomi.

Pemimpin Eropah berkata, Greece mesti menghormati terma rundingan menyelamat bernilai 240 bilion euro, namun Tsipras berkempen menggunakan janji untuk merundingkan semula hutang besar negara itu.

Perkara itu membangkitkan kemungkinan konflik besar dengan negara anggota zon euro yang lain.

Mata wang euro mencecah paras terendah 11 tahun semalam selepas keputusan pilihan raya, manakala niaga hadapan saham AS turut sama jatuh.

Indeks dolar diniagakan hampir ke paras tertinggi sejak 2003.

"Orang ramai berasa sangat tidak pasti dengan pasaran dan tertanya-tanya sama ada Greece akan keluar dari zon euro," kata Ketua Peniaga Lee Cheong Gold Dealers di Hong Kong, Ronald Leung sambil menambah ia memberikan sedikit sokongan kepada logam berharga itu.

Spot emas susut 0.3 peratus kepada AS$1,290 seauns pada 0754 GMT, selepas meningkat sehingga 0.4 peratus pada awal sesi.

Logam berharga itu mencatatkan permulaan baik pada tahun ini, menokok sebanyak sembilan peratus setakat bulan ini.

Kenaikan itu kebanyakannya adalah disebabkan permintaan terhadap aset selamat berikutan kejatuhan harga minyak dan perkembangan tidak menentu di Eropah.

Sentimen yang bertambah baik juga dapat dilihat dalam kedudukan pelabur.

Spekulator meningkatkan pertaruhan bulis mereka ke atas niaga hadapan dan opsyen emas buat minggu keempat berturut-turut bagi minggu berakhir 20 Januari.

Sementara itu, pegangan dalam SPDR Gold Trust iaitu dana tukaran sokongan emas terbesar juga turut meningkat.


Jom Sertai ONEXOX, JANA pendapatan 
PASIF... Daftar SEKARANG 
secara PERCUMA 

 =================================================== 
  Out There Were Are One  ~ ONEXOX

 MOHD AZHAR BIN KORDI 
 Whatsapp : 0111 - 864 8262 


 MINISITE TTTE --> http://tuneincome.com/jutawan221602 
 AUTOPILOT TTTE --> http://www.mudah123.com/?ref=3505 
 BLOG A/RESPONDER --> http://autoresponder-termurah.blogspot.com/
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanToneExcel #PesonaTimurResources 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment