Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

JENAYAH : Seludup Guna Kereta Mewah


Kota Bharu - Sindiket penyeludupan rokok kini semakin licik apabila mengubah modus operandi mereka dengan menggunakan kereta mewah seperti Toyota Vellfire dan Mazda, sejak awal tahun ini.

Taktik mereka bukan sahaja mengisi muatan lebih sebaliknya mahu mengaburi pihak berkuasa kerana tangapan kereta mewah tidak diperiksa.

Komander Unit Pencegahan Penyeludupan  (UPP) Kelantan, Rusli Karim, berkata sepanjang tahun ini sahaja pihaknya mengesan 20 kes penyeludupan rokok membabitkan nilai RM1.5 juta, kebanyakkannya menggunakan kereta mewah, berbanding lori dan kenderaan biasa sebelum ini.

Modus operandi sama
Dalam kes terbaharu pada petang kelmarin, sindiket yang dianggotai sekumpulan lelaki menggunakan modus operandi sama iaitu menyembunyikan sejumlah rokok dalam kereta Toyota Vellfire.

"Bagaimanapun, taktik licik sindiket yang membawa 1,980 karton rokok pelbagai jenama membabitkan nilai hampir RM600,000 itu berjaya dipintas dan dirampas UPP Kelantan dalam serbuan di Kampung Kubang Panjang, Pasir Mas. Namun, semua suspek dapat meloloskan diri.

"Serbuan kira-kira jam 3.30 petang hasil risikan yang dijalankan selama seminggu mendapati rokok itu dari China dibawa masuk dari Pantai Barat sebelum dibawa ke Kelantan untuk dijual kepada pelanggan.

Permintaan tinggi
"Siasatan mendapati, permintaan untuk rokok seluudup begitu tinggi pada masa sekarang berikutan kenaikan harga rokok. Bagaimanapun, kita akan mempertingkatkan operasi bagi mematahkan kegiatan penyeludupan rokok di negeri ini," katanya pada sidang media di sini, semalam.

Rusli berkata, barangan berkenaan akan diserahkan kepada Jabatan Kastam Diraja Malaysia (KDRM) untuk tindakan lanjut dan kes disiasat mengikut Seksyen 135(1)(e) Akta Kastam 1967.

Sumber : Berita Harian (26 November 2014)
Penulis : Nor Fazlina Abdul Rahim


Jom Sertai ONEXOX, JANA pendapatan 
PASIF... Daftar SEKARANG 
secara PERCUMA 

 =================================================== 
  Out There Were Are One  ~ ONEXOX

 MOHD AZHAR BIN KORDI 
 Whatsapp : 0111 - 864 8262 


 MINISITE TTTE --> http://tuneincome.com/jutawan221602 
 AUTOPILOT TTTE --> http://www.mudah123.com/?ref=3505 
 BLOG A/RESPONDER --> http://autoresponder-termurah.blogspot.com/
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanToneExcel #PesonaTimurResources 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment