Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 25 November 2014


Harga emas meningkat kepada sekitar AS$1,200 seauns pada selasa selepas dolar mencatat prestasi kukuh menjelang pengumuman data ekonomi AS dan pasaran menunggu pungutan suara Swiss berhubung rizab emas bank pusat bagi mendapatkan lebih banyak isyarat perdagangan.

Parti pro Swiss mengadakan undian pada 30 November yang disasarkan untuk menghalang Swiss National Bank daripada mengurangkan pegangan emas dan mewajibkan  ia memegang sekurang-kurangnya 20 peratus daripada asetnya dalam emas, berbanding lapan peratus bulan lalu.

Walaupun tinjauan pendapat menunjukkan sokongan pengundi Swiss bagi inisiatif kurang memberangsangkan, namun undian 'ya' boleh memacu harga dalam jangka masa panjang, kata peniaga.

Spot harga emas susut kepada 4 1/2 tahun rendah awal bulan ini.

"Saya tidak fikir undian Swiss berjaya kecuali peningkatan mendadak dalam undian positif jumlah yang belum mengundi sekitar 15 peratus dan boleh mengubah situasi, namun saya tidak nampak ia akan berlaku."

"Jika ia berjaya, ia tidak mungkin meningkatkan harga segera disebabkan pasaran mahu tahu bagaimana Swiss meningkatkan emasnya dengan menukar atau membeli daripada bank pusat lain," kata penganalisis logam Societe Generale, Robin Bhar.

Spot emas meningkat 0.4 peratus kepada AS$1,200.70 seauns pada 1015 GMT, tidak jauh daripada paras tinggi tiga minggu AS$1,207.70 yang dicapai pada Jumaat selepas langkah mengejutkan dalam pengurangan kadar faedah oleh China.

Niaga hadapan emas AS meningkat 0.4 peratus kepada AS$1,200.80 seauns.

Sementara itu, kontrak niaga hadapan emas di Bursa Malaysia Derivatif ditutup tinggi semalam menjelang pengumuman data ekonomi AS dan referendum Switzerland bagi rizab emas bank pusat.

Peniaga di Phillip Futures Sdn Bhd, Ahmad Danial Zainudin, berkata pasaran yakin tetapi berhati-hati menunggu data ekonomi AS malam tadi.

Sebuah parti politik Switzerland akan meminta undian pada 30 November untuk menghalang Swiss National Bank daripada menjual pegangan emasnya dan memegang sekurang-kurangnya 20 peratus daripada asetnya dalam emas.

Kontrak November 2014 naik 13 mata untuk ditutup kepada RM129.60 segram, manakala Disember 2014, Januari 2015 dan Febuari 2015 meningkat 12 mata setiap satu masing-masing kepada RM129.95 segram, RM130.20 segram dan RM130.50 segram.


 Jom Sertai Tone Excel, JANA pendapatan 
PASIF... Daftar SEKARANG 
secara PERCUMA 

 =================================================== 
 JBP ~ Sahabat Emas Anda 
 Prepaid That Pays ~ Tone Excel 

 MOHD AZHAR BIN KORDI 
 Telefon / SMS : 012 - 357 8910 
 Kod Agen : JBP009 / 02 

 MINISITE TTTE --> http://tuneincome.com/jutawan221602 
 AUTOPILOT TTTE --> http://www.mudah123.com/?ref=3505 
 BLOG A/RESPONDER --> http://autoresponder-termurah.blogspot.com/
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanToneExcel #PesonaTimurResources #KazanahBangsa

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment