Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 31 Julai 2014


Emas didagangkan di bawah AS$1,300 seauns pada Khamis dan berada dalam kejatuhan kedua dalam bulan ini ekoran tiga data menyakinkan bagi ekonomi AS yang menepati permintaan.

Ia kemudiannya ditimbalbalas kembali dengan pengumuman Rizab Persekutuan AS (Fed) yang menyatakan ia tidak tergesa-gesa untuk menaikkan kadar faedah.

Bank pusat AS pada Rabu lalu mengumumkan akan menaikkan unjuran bagi kuasa ekonomi utama dunia itu dengan menegaskan kembali penderian akan meneruskan dasar monetari.

Data pada Rabu menunjukkan pertumbuhan pengeluaran dalam negara kasarnya bagi April hingga Jun kepada empat peratus dalam kadar tahunan menunjukkan peningkatan aktiviti ekonominya.

Harga emas didagangkan tidak berubah kepada AS$1,295.10 seauns pada 1021 GMT.

Ia memacu kepada kejatuhan 2.5 peratus bagi bulan, melantun daripada keuntungan sekitar enam peratus pada Jun, apabila tercetusnya ketegangan politik dan komen Fed yang menyatakan komitmen untuk mengekalkan langkah akomodatif dan faedah terendah bagi mengalakkan pelaburan.

Dagangan hadapan emas AS didagangkan tidak berubah pada AS$1,295.10 seauns.

"Pergerakan harga terbesar yang kita lihat dalam tempoh beberapa bulan lalu adalah disebabkan komen (Pengerusi Rizab Persekutuan, Janet Yellen) berhubung kadar faedah pada pertengahan Jun, dan fokus ini adalah kepada pertumbuhan ekonomi," kata penganalisis Citi, David Wilson.

"Namun, jika kita memiliki pertumbuhan ekonomu yang kukuh dan kadar faedah yang rendah, mereka akan  pada satu masa mencapai titik genting dan disusuli kenaikan inflasi," katanya.

"Jika kamu membimbangkan inflasi, kamu akan membeli emas yang kelihatannya kalis inflasi."

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment