Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 03 Ogos 2014


Harga emas dan logam berharga lain jatuh berikutan aktiviti pengambilan untung.

Emas terjejas dengan berita pengurangan tekanan inflasi di zon euro kerana logam berharga itu secara tradisi menjadi pelaburan lindung nilai ketika kadar inflasi meningkat.

Inflasi pada Julai jatuh kepada paras 0.4 peratus daripada 0.5 peratus yang dicatatkan pada Jun, mencecah paras terendahnya sejak akhir 2009 dan mendorong kebimbangan kepada deflasi.

Harga emas juga terus menyusut kerana dolar Amerika Syarikat (AS) terus mengukuh dengan harapan Rizab Persekutuan AS mengetatkan dasar monetarinya.

"Harga emas jatuh dengan sebahagiannya disebabkan kadar inflasi yang rendah di zon euro, yang jatuh pada Julai," kata penganalisis Commerzbank.

"Lagipun, perangkaan ekonomi AS menyumbang kepada pembetulan harga, kerana peserta pasaran menjangkakan dasar monetari AS akan diperketatkan lebih cepat daripada dijangkakan," katanya.

Dolar AS yang kukuh menjadikan emas dalam denominasi mata wang itu lebih mahal kepada pembeli yang memegang mata wang yang lemah. Keadaan itu tidak langsung menjejaskan permintaan terhadap logam berharga itu.

Pada Jumaat lalu di London Bullion Market, harga emas jatuh kepada AS$1,291.25 seauns daripada AS$1,294.75 seauns pada minggu sebelumnya.

Harga perak jatuh ke paras AS$20.34 seauns daripada AS$20.46 seauns.

Di pasarann London Platinum dan Palladium, harga platinum jatuh kepada AS$1,462 seauns daripada AS$1,473 seauns dan palladium jatuh kepada AS$871 seauns daripada AS$876.

Sementara itu, kontrak niaga hadapan emas di Bursa Malaysia Derivatif dijangka tidak menentu minggu ini kerana sentimen pelabur akan dipengaruhi antara kekuatan ekonomi AS dan ketegangan geopolitik di Asia Barat dan Ukraine.

"Bursa Komoditi New York dijangka akan disokong pada AS$1,271 dan AS$1,242 seauns (1 auns > 28.35 gram) dan bertahan pada AS$1,325 seauns kerana ia telah didagangkan dalam julat ini bagi tempoh empat bulan yang lalu.

"Ini dijangka akan dicerminkan dalam harga emas Bursa, dengan jangkaan dagangan jajaran kecil disokong pada RM131 segram dan bertahan pada RM137 segram," kata peniaga Phillip Futures Sdn Bhd, Thomas Yew Jia-Jong, kepada BERNAMA.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment