Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 05 Ogos 2014


Harga emas meningkat semalam apabila permintaan logam selamat itu diperkukuhkan oleh kaji selidik ekonomi China yang lemah.

Namun, emas masih berada di bawah AS$1,300 seauns berikutan nilai dolar yang kukuh dan aliran keluar pertama dalam tempoh seminggu dari dana emas terbesar dunia.

pertumbuhan sektor perkhidmatan China mencatat penurunan ketara pada Julai ke paras terendah dalam sembilan bulan, lapor satu kaji selidik sektor swasta.

perkembangan itu menjejaskan saham Asia dan meningkatkan harga emas, yang dilihat sebagai alternatif kepada aset lebih berisiko seperti ekuiti.

Spot emas meningkat 0.3 paratus kepada AS$1,291.90 seauns menjelang 0630 GMT, selepas jatuh 0.4 peratus pada sesi terdahulu.

Emas AS meningkat kira-kira AS$4 pada AS$1,292.50.

Harga dolar berada dalam tekanan semalam daripada penurunan dalam pulangan bon AS, namun berada hampir ke paras tertinggi dalam tempoh 10 setengah bulan.

Ini menjadikan emas yang diniagakan pada dolar menjadi lebih mahal bagi pemegang mata wang lain.

"Walaupun banyak kawasan geopolitik sedang bergolak, tiada satu pun yang dapat mengekalkan bidaan emas untuk tempoh yang lama," kata penganalisis INTL FCStone, Edward Meir.

"Kami merasakan meskipun pergolakan politik memberikan kejutan sekali-sekala, krisis ekonomi dilihat memberikan impak yang berpanjangan.

"Sepankang bulan ini, kita menyaksikan harga diniagakan antara AS$1,260 dan AS$1,320."

Emas baru-baru ini dijejaskan oleh data ekonomi AS apabila pemulihannya yang kukuh mungkin menyebabkan Rizab Persekutuan (Fed) menaikkan kadar faedah.

Keputusan itu boleh mengurangkan daya tarikan aset tidak dipengaruhi oleh faedah seperti logam berharga itu.

Pasaran sedang menunggu data tempahan kilang dan indeks pengurus belian (PMI) bukan pengeluaran untuk mendapatkan petunjuk seterusnya berhubung ekonomi AS.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment