Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 07 Ogos 2014


Harga emas ditutup lebih rendah semalam selepas meningkat lebih satu peratus pada hari sebelumnya dengan nilai dolar yang lebih kukuh mengimbangi kebimbangan pergolakan antara Rusia dan Barat berhubung Ukraine akan terus meningkat.

Kemasukan tentera Russia di sempadan Ukraine serta tindak balas sekatan ekonomi antara Barat dan Moscow kelmarin menyebabkan pelabur keluar daripada aset yang dilihat berisiko lebih tinggi termasuk saham dan masuk ke dalam aset lebih selamat seperti bon dan emas.

Saham Eropah yang jatuh dengan ketara sebelum ini kembali menunjukkan isyarat stabil semalam, manakala indeks dolar meningkat 0.1 peratus. 

Emas yang diniagakan dalam dolar biasanya akan susut apabila unit mata wang AS itu mengukuh.

Spot emas turun 0.2 peratus kepada AS$1,302.20 seauns pada 0933 GMT, manakala hadapan emas AS bagi penghantaran Disember turun AS $4.70 seauns kepada AS$1,303.40.

"Terdapat benyak kekalutan yang berlaku bagi emas.

"Anda berdepan penurunan pulangan sebenar jangka panjang AS ke paras terendah baharu serta geopolitik, namun pada masa yang sama turut berdepan pengukuhan dolar sambil harga saham mencecah paras tertinggi," kata Ketua penyelidikan Komoditi Global Deutsche Bank, Michael Lewis.

Indeks saham Eropah mencatatkan paras tertinggi baharu pada jun dan Julai serta kekal menghampiri paras sedemikian.

"Kuasa pasaran seperti itu berlawanan antara satu sama lain, disebabkan itulah kita masih dalam lingkungan pasaran ini," kata Lewis.

Saham Russia dan mata wang Rubel jatuh selepas Presiden Vladimir Putin memeterai arahan untuk menghenti atau menghadkan import produk pertanian dari negara yang mengenakan sekatan ke atas negara itu berhubung krisis Ukraine.

Dalam pasaran fizikal, belian perlahan semalam selepas harga meningkat di atas AS$1,300 seauns.

Premium di negara pembeli terbesar China jatuh kepada sekitar AS$1 seauns berbanding AS$2 hingga AS$3 pada sesi terdahulu.

Permintaan sebelumnya adalah perlahan disebabkan tempoh musim panas yang lengang serta jangkaan berlaku penurunan harga seterusnya.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment