Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 30 Julai 2014


Emas diniagakan dalam jajaran sempit di bawah AS$1,300 seauns semalam kerana pelabur emas menunggu tamatnya mesyuarat dasar Rizab Persekutuan (Fed) untuk menilai pandangan bank pusat Amerika Syarikat (AS) mengenai ekonomi dan dasar monetari.

Logam ini telah menerima tekanan oleh dolar AS, yang bertahan di paras tertinggi untuk tempoh hampir enam bulan berbanding sekumpulan mata wang utama lain berikutan jangkaan nada agresif daripada Fed.

Pelabur enggan mengambil pegangan besar menjelang pengumuman data ekonomi utama AS minggu ini, termasuk Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) semalam dan senarai gaji bukan ladang pada esok hari.

"Harga tampak sedikit teguh dalam tempoh terdekat," kata penganalisis HSBC dalam satu nota penyelidikan.

"Dengan jumlah dagangan sedikit meningkat baru-baru ini, pasaran mungkin lebih banyak didorong oleh data berbanding keadaan biasa."

Spot emas kekal pada AS$1,299 seauns pada 0619 GMT, selepas jatuh 0.5 peratus dan mencecah paras terendah dan di bawah paras utama AS$1,300 dalam sesi sebelumnya.

Penganalisis HSBC melihat adalah terlalu sedikit untuk menyokong harga sekiranya data ekonomi yang akan diumumkan memberikan  lebih pengesahan bahawa pemulihan sedang berjalan.

Emas dilihat sebagai aset selamat yang mendapat manfaat daripada ketidaktentuan di sekitar pertumbuhan ekonomi.

"Jika berlaku kejatuhan harga emas, kita tidak percaya akan ada pembeli jangka pendek yang ketara dalam tangan kerana cuti musim panas seolah-olah telah mengurangkan aktiviti pasaran," kata mereka.

Fed akan membuat kenyataan lewat semalam di akhir mesyuarat dasarnya selama dua hari.

Data ekonomi yang kukuh baru-baru ini telah mendorong ramai yakin bahawa bank pusat AS mungkin akan menaikkan kadar lebih awal daripada yang dijangkakan.

Kadar faedah yang lebih tinggi akan menggalakkan pelabur untuk mengeluarkan wang dari aset bukan faedah seperti emas.

Walaupun tumpuan adalah terhadap kenyataan Fed, pasaran juga mengintai perkembangan utama di negara terbabit dalam geopolitik terhadap sebarang ketegangan yang semakin meningkat di Asia Barat dan Ukraine.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment