Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 19 Ogos 2014


Emas mencatat penurunan harga untuk hari kedua berturut-turut semalam kerana ketegangan geopolitik dan aliran masuk dana merangsang logam "selamat' itu, tetapi keuntungan kekal dalam semakan disebabkan kekukuhan dalam ekuiti dan dolar.

Pasaran ekuiti meningkat selepas Menteri Luar Russia, Sergei Lavrov, berkata semua isu berkaitan konvoi kemanusiaan yang dihantar oleh Moscow untuk membantu kawasan miskin di timur Ukraine telah diselesaikan.

Moscow berkata, ia inginkan gencatan senjata bagi membolehkan bantuan sampai kepada orang terperangkap akibat pertempuran.

Bagaimanapun, ketegangan masih tinggi, dengan Ukraine berkata, puluhan orang termasuk wanita dan kanak-kanak, dibunuh kerana melarikan diri daripada berjuang di timur Ukraine Isnin lalu, apabila konvoi bas mereka ditembak dengan roket api.

Spot emas meningkat 0.2 peratus kepada AS$1,299.22 seauns pada 0632 GMT, selepas jatuh 0.6 peratus pada sesi sebelumnya. Emas hadapan Amerika Syarikat (AS) mencatatkan keuntungan kira-kira AS$1 kepada AS$1,300.50.

Harga perak adalah stabil semalam selepas mencecah paras terendah dua bulan pada sesi yang lalu.

Palladium tidak terlalu jauh daripada paras tertinggi 13 tahun, disokong oleh kebimbangan bekalan daripada pengeluar utama, Russia dan prospek permintaan yang kukuh.

"Pelabur tampak mempercayai bahawa beberapa risiko akibat insiden yang berlaku semakin kurang memberi kesan dan mencari lindung nilai," kata Ketua Operasi Australia & New Zealand, Danny Laidler pada di ETF Securities menerusi emel.

Produk dagangan emas bursa yang kukuh menyaksikan AS$75.5  juta aliran masuk minggu lalu, menjadikan jumlah keseluruhan dagangan empat minggu menjadi AS$282.6 juta, tertinggi sejak Ogos 2012, kata Laidler.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment