Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 18 Ogos 2014


Harga emas naik sederhana semalam diniagakan sedikit di atas AS $1,300 seauns berikutan ketegangan yang semakin meruncing di Ukraine mengurangkan selera untuk mengambil risiko, melemahkan pasaran modal dan ini menambahkan lagi pelaburan dalam aset lebih selamat.

Emas semerta jatuh 0.6 peratus kepada AS$1,297 pada awal dagangan di Asia tetapi ditutup susut hanya 0.2 peratus kepada AS$1,301.20 seauns pada 0632 GMT.

Saham di Asia pula mendatar dan dolar lebih lemah berbanding yen.

Sementara ketegangan geopolitik menambah tarikan permintaan terhadap emas, kebimbangan harga akan terus jatuh tetap ada selepas kejatuhan 0.6 peratus Jumaat lalu.

"Terdapat sedikit penjualan berikutan pembukaan di Tokyo dan China pagi tadi menyaksikan penurunan," kata peniaga di Sydney.

"Saya tidak terperanjat sekiranya harga emas menuju ke paras sokongan pergerakan purata 200 hari AS$1,285," katanya.

Kekurangan permintaan fizikal dan pasaran saham yang kukuh dijangka memberi kesan negatif kepada emas," katanya.

Antara logam berharga lain, palladium ditutup di paras tertinggi 13 tahun Jumaat lalu disebabkan kebimbangan gangguan bekalan dari negara pengeluar utama Russia.

Perak berlegar menghampiri paras terendah dua bulan.

Ketegangan di Ukraine dan Asia Barat menyebabkan kenaikan emas hampir lapan peratus tahun ini.

Dana lindung nilai dan pengurusan wang membuat taruhan bulis ke atas dagangan hadapan dan opsyen emas buat pertama kali dalam tiga minggu, demikian menurut data Suruhanjaya Perdagangan Hadapan Komoditi Jumaat lalu, mencadangkan keyakinan baru ke atas logam itu.

Sementara itu, permintaan fizikal di China dan India lemah dengan jangkaan harga akan jatuh lagi.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment