Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 20 Ogos 2014


Kontrak hadapan emas di Bursa Malaysia Derivatif mencatatkan paras penutupan yang lebih rendah hari ini, kerana menjejaki kejatuhan semalam di pasaran emas Bursa Komoditi New York (COMEX).

Peniaga di Phillip Futures Sdn Bhd, Thomas Yew Jia-Jong, memberitahu BERNAMA bahawa harga emas COMEX jatuh ke paras AS$1,300 seauns, apabila pasaran beralih tumpuan ke arah data-data ekonomi berbanding ketegangan geopolitik di Ukraine.

"Data-data perumahan AS yang lebih baik daripada dijangkakan memberi tekanan kepada harga emas, manakala pelabur-pelabur berkemungkinan memberikan tumpuan kepada minit mesyuarat Rizab Persekutuan malam ini untuk mendapatkan petunjuk tentang kenaikan kadar," kata beliau.

Pada akhir dagangan, kontrak Ogos 2014 susut satu mata asas kepada RM132.05 segram, September 2014, Oktober 2014 dan November 2014 turun dua mata, masing-masing kepada RM132.25 segram, RM132.45 segram dan RM132.75 segram. Jumlah kepentingan terbuka mengecil kepada 5,292 kontrak daripada 5,703 kontrak semalam, manakala jumlah dagangan susut kepada 190 lot bernilai RM2.5 juta daripada 650 lot bernilai RM8.59 juta sebelumnya.

Harga emas dalam pasaran tunai adalah pada RM127.48 segram, turun 39 sen daripada RM127.87 segram semalam.

Di pasaran antarabangsa, kejatuhan emas di bawah AS$1,300 seauns pada Rabu selepas kejatuhan tiga hari, selepas data perumahan yang kukuh memalapkan kedudukan emas sebagai aset selamat.

Ketika tumpuan beralih kepada ketegangan geopolitik, pelabur turut menunggu minit mesyuarat Fed pada Julai lalu untuk mendapatkan petunjuk unjuran dasar monetari Bank Pusat AS.

Harga emas berubah kepada AS$1,295.44 seauns pada 0643 GMT, selepas jatuh 1.3 peratus pada tiga sesi sebelum ini.

Harga emas AS stabil pada AS$1,297.

"Laporan jualan rumah yang memberangsangkan daripada AS sangat penting apabila ia menunjukkan angka yang kukuh seharusnya menunjukkan sektor akan mula perlahan, sejajar dengan pandangan konvensional beberapa minggu lalu, kata Analisis INTL FCStone, Edward Meir.

Data menyediakan ruang untuk berlaku peningkatan kadar dan pengukuhan dolar, kedua-duanya akan menunjukkan penurunan kepada nilai emas jangka pendek, kata Meir.

Sektor perumahan AS naik ke paras lapan bulan tertinggi pada Julai mencadangkan pasaran negara itu kembali pulih selepas merudum pada separuh kedua tahun lalu.

Pelabur berminat meninjau data ekonomi AS untuk menilai unjuran Fed kepada kadar faedah.

Kadar yang lebih tinggi akan mengurangkan minat kepada aset berkaitan emas.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment