Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 14 Ogos 2014


Emas mengekalkan kenaikan kecil semalamannya semalam, selepas data jualan runcit kurang memberangsangkan Amerika Syarikat (AS) serta pergolakan geopolitik meningkatkan daya tarikan logam selamat itu.

Bagaimanapun, pasaran saham yang lebih tinggi boleh menyekat sebarang kenaikan seterusnya.

Saham Asia meningkat disebalik sekumpulan daya ekonomi lemah dengan pelabur menjangkakan lebih banyak rangsangan diumumkan oleh beberapa bank pusat utama dunia.

Perkembangan itu menyebabkan pulangan bon menjunam di seluruh dunia.

Spot emas kekal stabil pada AS$1,312.10 seauns pada 0634 GMT, selepas meningkat 0.3 peratus pada sesi terdahulu.

Emas AS jatuh sekitar AS$1 kepada AS$1,313.40.

"Walaupun emas bergerak lebih tinggi, harganya kekal dalam lingkungan dagangan sempit antara AS$1,305 hingga AS$1,325," kata HSBC dalam satu nota.

"Tanpa mengambil kira sebarang perkembangan geopolitik baharu, logam berharga itu dijangka diniagakan mendatar dalam jangka masa terdekat." 

Data pada Rabu menunjukkan jualan runcit AS bulan lalu tanpa dijangka tidak berkembang, memberi petunjuk kehilangan momentum pada awak suku ketiga.

Perkembangan itu melegakan sedikit kebimbangan pelabur bahawa Rizab Persekutuan AS akan menaikkan kadar faedah lebih cepat daripada jangkaan.

Data lain menunjukkan penguncupan ekonomi di Jepun dan penurunan mengejutkan pinjaman di China menyokong pandangan bank pusat global tidak akan melaksanakan dasar yang ketat dalam tempoh yang terdekat ini.

Emas meningkat sembilan peratus tahun ini kebanyakannya adalah berikutan pergolakan geopolitik.

Dalam beberapa hari kebelakangan ini, setengah konflik global yang sedikit perlahan mengurangkan kebimbangan pelaburan dalam pasaran saham, sekali gus mengancam untuk melemahkan harga emas. 

Mencerminkan sentimen pelaburan itu, pegangan dalam SPDR Gold Trust, iaitu dana pertukaran sokongan emas terbesar dunia jatuh 0.26 tan kepada 795.60 tan pada Rabu.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment