Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 15 Ogos 2014


Emas didagangkan kukuh melebihi AS$1,300 seauns pada Jumaat dan dalam laluan kukuh untuk meraih keuntungan mingguan kedua berturut-turut.

Harga logam berharga itu dilonjakkan dengan sentimen data kurang memberangsangkan yang dikeluarkan bagi beberapa negara maju dan ketegangan geopolitik yang berterusan.

Jongkong emas dibantu oleh data pada Khamis lalu yang menunjukkan jumlah tuntutan rakyat Amerika bagi manfaat penggangguran naik melebihi jangkaan minggu lalu manakala pertumbuhan ekonomi bagi zon Euro sangat terhad untuk suku kedua selepas Jerman mencatatkan penguncupan dan Perancis tidak berubah.

Ketegangan di Ukraine dan Asia Barat turut melonjakkan emas yang dilihat sebagai pelaburan alternatif kepada aset berisiko seperti ekuiti.

Emas akan disokong dengan kukuh melebihi AS$1,300 dibantu oleh ketegangan geopolitik.

"Beberapa data lemah dalam tempoh beberapa bulan lalu turut membantu melonjakkan harganya," kata peniaga emas.

"Namun jika pasaran ekuiti mula naik kembali, harganya akan menurun kerana tidak ada sebarang sokongan fizikal kepada logam berharga itu daripada pasaran atau aliran masuk dana dagangan," katanya.

Harga emas naik 0.1 peratus kepada AS$1,314 seauns pada 0629 GMT, selepas prestasinya ditutup dengan perubahan kecil sebelum ini.

Emas naik 0.4 peratus minggu ini.

Emas AS jatuh 50 sen kepada AS$1,315.20, juga dalam laluan untuk kenaikan kedua mingguannya.

Walaupun permintaan pelaburan terus tinggi terhadap emas susulan konflik yang berlaku, permintaan fizikal bagi logam itu kekal lemah.

Permintaan emas jatuh 16 peratus bagi suku kedua berdasarkan laporan World Gold Council pada Khamis.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment