Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 13 Ogos 2014


Harga emas disokong melebihi AS$1,300 seauns semalam berikutan moral rendah pelabur di Jerman dan kebimbangan berhubung kesan ekonomi ke atas Eropah susulan krisis di Ukraine yang menyebabkan pelabur melabur dalam jongkong emas yang lebih selamat.

Logam itu meraih daripada ketidaktentuan saham Asia selepas Wall Street mencetuskan rali dua hari, dengan krisis di Ukraine mengurangkan lagi keyakinan pelabur.

Emas semerta naik 0.2 peratus kepada AS$1,310.30 seauns pada 0627 GMT, selepas ditutup mendatar dalam sesi sebelumnya.

Perak yang menjejaki pergerakan harga emas meraih satu peratus.

"Harga emas akan agak stabil dalam jangka terdekat bergantung kepada faktor ketegangan geopolitik," kata Dick Poon, pengurus besar di Heraeus Metals di Hong Kong.

"Yang membimbangkan ialah permintaan fizikal begitu perlahan tahun ini. Kita berkemungkinan menyaksikan peningkatan permintaan hujung tahun ini," katanya.

Emas menokok hampir sembilan peratus tahun ini.

Kekurangan permintaan fizikal yang kukuh dijangka menyusahkan lagi bagi rali untuk bertahan dan ini juga bermakna sokongan yang kecil sekiranya harga jatuh.

Buat masa ini, emas mendapat sokongan daripada  kaji selidik yang menunjukkan penganalisis dan moral pelabur Jerman jatuh pada Ogos ke paras terendah dalam satu tahun setengah susulan krisis di Ukraine.

Ini mencadangkan ekonomi terbesar Eropah itu tidak lagi serancak sebelum ini.

Konvoi Russia membawa bantuan kemanusiaan bertolak ke Ukraine pada Selasa.

Ketegangan di Asia Barat juga menaikkan daya tarikan emas sebagai pelaburan alternatif.

AS menghantar 130 tentera tambahan ke Iraq.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment