Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 21 Mei 2014


Emas diniagakan kukuh di bawah AS$1,300 seauns semalam berikutan pasaran saham yang lemah menambah daya tarikan logam itu sebagai pelaburan lindung nilai.

Pelabur pula menunggu minit mesyuarat dasar Rizab Persekutuan Amerika  Syarikat  (AS) lewat semalam.

Platinum naik disebabkan mogok pekerja di Afrika Selatan yang memasuki minggu ke-17.

Laporan industri mencadangkan bekalan logam itu akan semakin meruncing tahun ini.

"Pasaran emas kelihatan neutral sekarang ini, tetapi keadaan semasa berkemungkinan mencetuskan pembelian atau jualan bersandarkan gerak hati," kata penganalisis di Phillip Futures Sdn Bhd.

Ketiadaan perkembangan baru berhubung ekonomi as dan krisis di Ukraine menghalang peniaga daripada mengambil kedudukan baharu, ketanya.

Emas semerta hanya mencatatkan perubahan kecil diniagakan pada AS$1,294 seauns pada 0642 GMT, mankala platinum menokok 0.7 peratus kepada AS$1,471.30.

Pasaran saham Asia turut menerima kesan daripada kemuraman di Wall Street semalam.

Dolar AS pula berada di landasan untuk mencatat kejatuhan sesi keenamnya berbanding yen.

Harga emas semasa terus kukuh sungguhpun terdapat penyusutan dalam pegangan SPDR Gold Trust, dana tukaran bersandarkan emas terbesar dunia.

Dana itu menyaksikan aliran keluar 1.79 tan pada Selasa.

Logam itu juga mendapat sokongan daripada berita bahawa pembabitan peserta utama di India berkemungkinan meningkat pada separuh kedua tahun ini berikutan kerajaan negara itu dijangka melonggarkan import.

Johnson Matthey berkata, pasaran platinum dijangka mencatat defisit 1.218 juta auns tahun ini, penyusutan terbesar sejak data dikumpulkan pada 1975.

Afrika Selatan yang ketika ini berdepan mogok pekerja berpanjanganlogam itu suku jutas atau lebih rendah tahun ini berbanding tahun sebelumnya.

Platinum digunakan terutamanya dalam pembuatan automotif.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment