Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

PETIKAN BERITA HARIAN : Ketua PPIM sangkut CTOS



"Saya rasa tidak selesa kerana banyak maklumat yang terlalu peribadi seperti alamat rumah lama dan syarikat lama ada di situ”
Nadzim Johan, Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia

Kuala Lumpur:  Ketua Aktivis Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), Datuk Nadzim Johan, mendakwa antara individu yang disenaraikan dalam agensi pelaporan kredit, CTOS Data Systems Sdn Bhd (CTOS) bagi hutang yang sudah dijelaskan pada 1976.  

Katanya, beliau hanya menye dari ada dalam senarai CTOS pada Oktober lalu apabila dia berurusan dengan sebuah bank.

Justeru beliau mempertikaikan bagaimana maklumat kreditnya masih ada dalam senarai walaupun hutangnya berjumlah RM82,597 diselesaikan sepenuhnya pada tahun 1976 lagi.

“Saya rasa tidak selesa kerana banyak maklumat yang terlalu peribadi seperti alamat rumah lama dan syarikat lama ada di situ,” katanya.

Katanya, kes itu adalah satu contoh daripada beribu aduan yang diterima oleh PPIM yang mendakwa nama tidak dikeluarkan daripada senarai CTOS oleh syarikat berkaitan walaupun pembayaran penuh sudah dilakukan.

“PPIM tidak menentang CTOS, tetapi menegaskan kaedah penyenaraian individu yang belum pun pernah dikenakan apa-apa tindakan undang-undang atau mendapat perintah mahkamah disenaraikan terlebih dulu dalam APK,” katanya.

Justeru, katanya, takrifan undang-undang mengenai 'boleh mendedahkan maklumat pelanggan' kepada pihak ketiga perlu diperjelaskan.

“Contohnya nama saya disenaraihitamkan oleh syarikat telekomunikasi kerana ada pihak menggunakan identiti saya untuk mendaftar dan kerana penganiayaan itu saya terpaksa pula berusaha membersihkan nama di mahkamah,” katanya.

SUMBER : Berita Harian
TARIKH : 18/11/2016


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment