Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Greece Tutup Institusi Bank


Athens, Greece : Kerajaan Greece menutup bank dan mesin ATM di seluruh negara itu bermula semalam susulan pelaksanaan kawalan modal, langkah dramatik yang diambil negera yang berdepan kemelut kewangan sejak lima tahun lalu itu.

Di sebalik penutupan bank dan mesin ATM ditutup, pesara berbaris dari selepas subuh di cawangan bank dengan harapan mereka boleh mengeluarkan wang pencen masing-masing, yang mana dijadualkan dibayar semalam.

Rakyat serbu ATM
Penutupan bank berlaku selepas rakyat Greece menyerbu ATM sejak hujung minggu untuk mengeluarkan wang masing-masing berikutan pengumuman mengejut Perdana Menteri, Alexis Tsipras, yang menggesa diwujudkan referendum ke atas cadangan oleh pemberi pinjaman mengenai penstrukturan semula yang perlu dilaksanakan negara itu, yang mana menyekat penyaluran dana penyelamat.

Referendum ditetapkan pada Sabtu dan kerajaan menyokong undi rakyat menentang cadangan berkenaan.

Kawalan modal akan mengekang pengaliran keluar wang daripada bank Greece dan mendorong kreditornya menawarkan konsesi sebelum program penyelamatan antarabangsa Greece tamat hari ini.

Apabila ia berlaku, greece kehilangan akses kepada baki dana menyelamat sebanyak 7.2 bilion euro (RM30.3 bilion) dan tidak mungkin dapat memenuhi pembayaran balik hutang 1.6 bilion euro (RM6.73 bilion) kepada Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF) yang tamat pada hari yang sama.

Krisis berterusan tertumpu kepada persoalan masa depan kewangan Greece dan keanggotaannya dalam 19 negara yang berkongsi mata wang euro serta dalam Kesatuan Eropah (EU).

Kad kredit masih diterima
harga minyak dan nilai euro juga jatuh, sekaligus menyaksikan rakyat Greece menyerbu stesen minyak untuk mengisi minyak dan membayarnya dengan kad kredit sementara ia masih diterima.

Kerajaaan mengumumkan had traksaksi bank pada akhir malam Ahad, dengan mengehadkan pengeluaran harian kepada 60 euro (RM252.40) bagi setiap kad ATM.

ATM beroperasi semula lewat semalam, sementara bank kekal ditutup sekurang-kurangnya enam hari.

Kebanyakan golongan pesara di Greece tidak mempunyai kad bank dan mengambil wang pencen mereka secara langsung daripada juruwang bank.

Barisan panjang yang terdiri daripada warga emas adalah di cawangan bank, meskipun mereka diberitahu bank tidak dibuka semalam.

Timbalan Menterinya, Terence Quick berkata, pengaturan khas akan dibuat untuk pesara.

Bercakap kepada stesen televisyen swasta, Antenna, beliau berkata pesara dibenarkan untuk mengakses pencen penuh mereka secara tunai kerana ramai yang tidak mempunyai kad bank.

Mengikut had traksaksi bank, pemindahan elektronik dan pembayaran bil dibenarkan, tetapi hanya dalam negara.

Kerajaan juga menegaskan kawalan tidak menjejaskan pelancong asing, yang mana tidak mempunyai had pengeluaran dengan kad bank asing.

Bagi keperluan kecemasan, seperti ubat-ubatan yang diimport aatau menghantar kiriman wang ke luar negara, Perbendaharaan greece mewujudkan Jawatankuasa Kelulusan Transaksi Perbankan untuk memeriksa permintaan secara kes demi kes.

Keputusan untuk mengenakan kawalan modal dibuat selepas satu cadangan Bank of Greece, Tsipras berkata, ketika berucap di televisyen pada malam Ahad.


Jom Sertai ONEXOX, JANA pendapatan 
PASIF... Daftar SEKARANG 
secara PERCUMA 

 =================================================== 
  Out There Were Are One  ~ ONEXOX

 MOHD AZHAR BIN KORDI 
 Whatsapp : 0111 - 864 8262 


 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.com/
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen #PesonaTimurResources 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment