Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Bukan Simpan Di Bank


Kuala Lumpur - Lebih 90 peratus rakyat Malaysia dipercayai mempunyai simpanan yang diletakkan di institusi bukan kewangan bukan bank (IKBB) dan bukan hanya melalui akaun perbankan semata-mata.

Gabenor Bank Negara Malaysia, Tan Sri Zeti Akhtar Aziz berkata, sebahagian besar rakyat Malaysia mempunyai simpanan, namun ia tidak hanya membabitkan simpanan yang dilakukan di bank.

"Mengikut data yang diperoleh BNM, kebanyakan rakyat Malaysia pasti mempunyai simpanan, namun ia bergantung kepada cara mereka menyimpan wang berkenaan.

"ini kerana, sebahagian besar memilih untuk menyimpan di Tabung Haji atau koperasi," katanya selepas Bengkel Media bersama BNM di sini, semalam.

Beliau mengulas laporan hasil Kaji Selidik pendapatan Isi Rumah oleh Program Pembangunan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNDP) baru-baru ini mengenai hampir 90 peratus dan 86 peratus isi rumah luar bandar dan bandar tidak mempunyai simpanan langsung, manakala, 88 peratus isi rumah tidak memperoleh pendapatan daripada simpanan yang dilakukan.

Beliau menyifatkan laporan berkenaan sebagai kurang tepat dan disalahertikan kerana hanya mengambil data berkaitan simpanan yang dilakukan di bank sahaja.

Menurutnya, kebanyakan individu akan membuat simpanan sekiranya mempunyai tujuan tertentu dan mungkin melaksanakan secara peribadi.

"Sebagai contoh, ada individu yang membuat simpanan untuk mengerjakan haji, persaraan atau pendidikan.

"Namun, disebabkan kos sara hidup yang semakin tinggi, kebanyakan individu mengeluarkan simpanan mereka untuk menampung perbelanjaan yang meningkat," katanya.

Zati berkata, rakyat perlu tahu bahawa kini adalah masa untuk mengubah cara hidup bagi menangani peningkatan kos sara hidup.

"Dalam keadaan kos yang semakin tinggi, kita perlu menyesuaikan cara berbelanja dan hidup dalam had kemampuan kita," katanya.

Sumber : Harian Metro (28 November 2014)
Tulisan : Syarifah Dayana Syed Bakri


Jom Sertai ONEXOX, JANA pendapatan 
PASIF... Daftar SEKARANG 
secara PERCUMA 

 =================================================== 
  Out There Were Are One  ~ ONEXOX

 MOHD AZHAR BIN KORDI 
 Whatsapp : 0111 - 864 8262 


 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.com/
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen #PesonaTimurResources 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment