Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 25 Ogos 2014


Emas diniagakan hampir di paras terendah dalam tempoh dua bulan semalam disebabkan dolar berada pada paras lebih tinggi selepas bank pusat memberi isyarat bahawa kadar faedah ditetapkan berdasarkan perkembangan di Amerika Syarikat (AS), Eropah dan Jepun.

Pada mesyuarat bank pusat di Jackson Hole, Wyoming, Pengerusi rizab Persekutuan (Fed), Janet Yellen, bersetuju terhadap kepada kebimbangan beberapa pegawai Fed mengenai paras daya tahan berterusan rangsangan dasar monetari, sekaligus beliau menegaskan mengenai keperluan untuk bergerak dengan berhati-hati ke arah menaikkan kadar.

Ketua Bank Pusat Eropah dan Bank of Japan berjanji untuk melaksanakan lebih banyak dasar rangsangan lebih banyak dasar rangsangan, yang memberi kesan kepada nilai nilai euro dan yen berbanding mata wang AS.

Harga emas turun 0.2 peratus kepada AS$1,276.94 seauns pada 0950 GMT.

Logam berharga itu jatuh 1.8 peratus minggu lalu, kejatuhan mingguan terbesar dalam sebulan, terjejas oleh data ekonomi AS yang kukuh dan spekulasi kenaikan kadar faedah lebih awal, yang menyebabkan logam itu mencatat paras paling rendah dalam tempoh dua bulan pada AS$1,273.06 seauns pada Khamis.

Niaga hadapan emas AS jatuh AS$2.40 kepada AS$1,277.70 seauns.

Perdagangan elektronik dihentikan untuk tempoh empat jam semalam disebabkan oleh masalah teknikal.

Dolar meningkat 0.3 peratus berbanding sekumpulan mata wang utama, dibantu oleh hasil kukuh pada nota Perbendaharaan, menjadikan emas lebih mahal untuk pemegang mata wang lain.

Peniaga berkata, bagaimanapun logam itu berada paras di atas carta sokongan sekitar AS$1,270, kerana kecairan telah disalurkan ekoran ketiadaan peserta United Kingdom (UK) disebabkan bank bercuti pada hujung minggu.

"Emas berada pada kedudukan baik melebihi paras sokongan dengan berada di paras AS$1,271 seauns disebabkan berita emas yang negatif minggu lalu ketika kita meningkatkan simpanan emas, meningkatkan kadar hasil bon, data ekonomi yang kukuh dari AS dan dolar yang lebih kukuh," kata Pengurus Kanan Saxo Bank, Ole Hansen.

"Walaupun pengetatan kadar faedah Fed menjadi tumpuan, terdapat kekurangan komitmen kerana kecairan kurang pada masa ini," katanya.

Fed berkata, ia akan menunggu 'masa yang sesuai' selepas menamatkan program rangsangan pembelian bon pada Oktober sebelum menaikkan kadar faedah.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment