Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 27 Mei 2014


Emas turun pada Selasa apabila pelabur gusar menunggu data ekonomi Amerika Syarikat (AS) sebagai petunjukmasa depan manakala kumpulam loham platinum mendapat sokongan daripada lanjutan mogok pekerja buruh bagi pegeluar utama di Afrika Selatan.

Pelabur emas turut memerhatikan dengan lebih dekat perkembangan di Ukraine, selepas serangan udara dan pembunuhan askar menentang pemberontak pro-Russia yang bertindak merampas lapangan terbang pada Isnin.

Emas bergelut untuk kembali melepasi paras AS$1,300 seauns.

"Tempoh natural yang panjang dalam pasaran kemungkinan besar bermakna penghentian sementara pergerakan apabila petunjuk arah ditemui," kata penganalisis Phillip Futures Sdn Bhd, Joyce Liu.

"Kita enggan menjangkakan langkah dan petunjuk arah pasaran, sama ada naik atau turun, apabila petunjuk seperti itu ditemui," kata Liu.

Harga emas turun 0.5 peratus kepada AS$1,286.70 seauns pada 0646 GMT, selepas berakhir hampir tidak berubah dalam tempoh dua minggu lalu.

Saham Asia mengukuh semalam, sekali gus menjejaskan kehadiran emas sebagai ejen berdepan aset lebih berisiko.

Pelabur mengekalkan kedudukan yang besar menjelang pengumuman data ekonomi AS berhubung tempahan barangan dan keyakinan pengguna, yang dijangka akan diumumkan lewat semalam.

Emas melonjak tahun ini susulan daripada ketegangan politik Ukraine yang memberikan tekanan antara Russia dan dunia barat.

Pelabur juga mengintai perkembangan dalam pasaran fizikal yang telah lemah sejak beberapa minggu lalu.

Sumber yang arif dengan perkara itu berkata, China telah meminta bank-bank asing dan pengeluar emas supaya mengambil bahagian dalam pertukaran emas global di Shanghai tatkala pengeluar terkemuka di dunia dan pengimport utama logam itu mahu mendapatkan pengaruh yang lebih besar ke atas harga.

Bagi pengguna kedua terbesar,India, pelabur berharap kerajaan baru akan melonggarkan peraturan yang dikenakan ke atas import emas tahun lalu, langkah yang mereka percaya akan merangsang permintaan terpendam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment