Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Emas Dalam Sungai?


Kota Kinabalu - Orang ramai termasuk penduduk di sekitar Sungai Kadamaian, Kota Belud dinasihatkan tidak terlalu ghairah menimba emas yang dikatakan timbul dari dasar sungai selepas kejadian gempa bumi berukuran 5.9 magnitud pada 5 Jun lalu, sebaliknya kajian mengesahkan 'emas' berkenaan adalah batu tidak berharga berwarna keemasan.

Difahamkan, beberapa penduduk dikatakan menyerbu kawasan hulu sungai itu termasuk Sungai Liwagu di Ranau selepas berita mengenai penemuan emas tersebar meluas di laman sosial.

Ketika itu dibimbangi boleh mendatangkan bahaya berikutan kawasan berkenaan masih belum selamat selain terdedah kepada banjir lumpur.

Pakar geologi Universiti Malaysia Sabah (UMS) Profesor Felix Tongkul berkata, logam emas yang dilaporkan ditemui penduduk berkemungkinan adalah sejenis batu mineral Pyrite yang dikenali sebagai 'emas palsu'.

"Emas adalah logam dan Pyrite adalah batu, tetapi kedua-duanya mempunyai warna sama dan sukar dibezakan dengan mata kasar.

"Namun, emas lebih lembut dan boleh dicalarkan menggunakan objek tajam seperti pisau berbanding Pyrite yang biasanya berbentuk kiub," katanya ketika ditemui, semalam.

Felix berkata, perbezaan lain adalah emas tidak memiliki bau sementara Pyrite mengeluarkan bau sulfur seperti telur busuk apabila digosok dengan objek keras.

"Memandangkan terdapat ancaman banjir lumpur di sungai ini, penduduk setempat khususnya mereka yang teruja mencari emas dinasihatkan sentiasa berwaspada.

"Tinjauan melalui udara menemui banyak kesan runtuhan di hulu Sungai Kadamaian, tetapi tiada aliran air yang terhalang," katanya.

Bagaimanapun, katanya, batu dan kayu yang berselerakan berpotensi menghalang aliran airsungai sekiranya berlaku hujan lebat.

Ditanya kemungkinan emas sebenar boleh ditemui selepas kejadian gempa bumi, Felix berkata, perkara itu tidak mustahil berlaku.

"Ada kemungkinan sebahagian mineral ini adalah logam emas, perak atau tembaga, lebih-lebih lagi berdekatan dengan bekas lombong tembaga di Mamut, Kundasang.

"Oleh itu kemungkinan menemui emas di dasar sungai tetap ada," katanya.

Sumber : Harian Metro (27 Jun 2015)
Tulisan : Mohd Ruzaini Zulkepli


Jom Sertai ONEXOX, JANA pendapatan 
PASIF... Daftar SEKARANG 
secara PERCUMA 

 =================================================== 
  Out There Were Are One  ~ ONEXOX

 MOHD AZHAR BIN KORDI 
 Whatsapp : 0111 - 864 8262 


 HOSTING PERCUMA --> http://goo.gl/H3g9QH
TEKNIK INSTAGRAM --> http://goo.gl/wu0QMd
BLOG PROJEK RM10 --> http://projek-rm10-sahaja.blogspot.com/
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanSenSen #PesonaTimurResources 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment