Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

PANAS : Korek Tanah Cari "Harta"


Klang - Kira-kira 8.09 hektar tanah untuk padang permainan di Jalan Derumun Lapan, di Kampung Datuk Abdul Rahman Yassin, di sini rosak teruk akibat diterokai secara haram untuk mendapatkan kristal yang dikatakan bernilai tinggi sejak tiga bulan lalu.

Berikutan penerokaan haram itu, struktur tanah tidak lagi kukuh dan jika dibiarkan, boleh menyebabkan runtuhan dan mengancam kawasan perumahan penduduk berdekatan.

Ahli Jawatankuasa Keselamatan dan Kemajuan Kampung (JKKK) Kampung Datuk Abdul Rahman Yassin, Omar Othman mendakwa, penerokaan itu tidak bertanggungjawab itu dipercayai dilakukan penduduk setempat sekitar daerah itu dan ia amat membimbangkan kerana dikhuatiri boleh berlaku kajadian tidak diingini.

"Kami mendapati tanah itu diterokai untuk mencari sejenis batu dipercayai kristal yang harganya dikatakan boleh sampai ribuan ringgit kerana mendapat permintaan tinggi daripada pihak tidak dikenali.

"Ada yang mendakwa peneroka haram terbabit mampu membeli motosikal baharu selepas tiga bulan melombong di sini," katanya di sini, semalam.

Omar berkata, perkara itu pernah disuarakan secara lisan kepada pihak berkaitan tetapi sehingga kini tiada tindakan diambil menyebabkan peneroka terus bermaharajalela menggali tanah di situ.

"Penduduk di kampnng mangharapkan agar ada tindakan lebih berkesan menangani masalah ini kerana ia bukan saja merosakkan tanah di kawasan terbabit, malah merbahayakan mereka.

"Kami bersedia membantu pihak berkaitan menangani masalah ini, termasuk menyekat kemasukan mereka sekiranya diberikan kuasa berbuat demikian," katanya.

Menurut Omar, tindakan penyelesaian perlu dilakukan segera kerana aktiviti tidak bertanggungjawab seperti itu menyebabkan hampir keseluruhan peneroka yang datang adalah orang luar yang dikhuatiri boleh mencetuskan perkara yang tidak diingini dengan penduduk setempat.

Sumber : Harian Metro (21 November 2014)
Tulisan : Adnan Ibrahim


Jom Sertai ONEXOX, JANA pendapatan 
PASIF... Daftar SEKARANG 
secara PERCUMA 

 =================================================== 
  Out There Were Are One  ~ ONEXOX

 MOHD AZHAR BIN KORDI 
 Whatsapp : 0111 - 864 8262 


 MINISITE TTTE --> http://tuneincome.com/jutawan221602 
 AUTOPILOT TTTE --> http://www.mudah123.com/?ref=3505 
 BLOG A/RESPONDER --> http://autoresponder-termurah.blogspot.com/
=================================================== 

 #PrayForGaza #PrayForPalestine #PrayForSyria #PrayForMesir #PrayForMalaysia #JutawanOnexox #JutawanToneExcel #PesonaTimurResources 

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment