Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 22 Ogos 2014


Harga emas stabil di atas paras terendah dua bulan semalam selepas lima hari jatuh dan menuju ke paras kerugian mingguan terbesar dalam lima minggu disebabkan data ekonomi Amerika Syarikat (AS) yang kukuh dan spekulasi bahawa Rizab Persekutuan (fed) mungkin menaikkan kadar faedah lebih awal daripada yang diangkakan.

Logam berharga itu terjejas teruk selepas minit mesyuarat Fed pada Julai yang dikeluarkan Rabu lalu menunjukkan pembuat dasar berdebat sama ada kadar faedah seharusnya dinaikkan lebih awal disebabkan pemulihan kukuh pasaran kerja yang mengejutkan.

Logam itu berada di bawah tekanan kelmarin apabila berada di bawah paras purata pergerakan 200 hari daripada AS$1,284 seauns, mencetuskan amaran berhenti akibat kerugian - pesanan jualan automatik yang diletak oleh peniaga untuk menghadkan kerugian dan menyebabkan harga jatuh lebih daripada satu peratus.

Spot emas naik 0.3 peratus kepada AS$1,281.20 seauns pada 0916 GMT, tidak jauh dari paras terendah dua bulan iaitu AS$1,273.06 yang dicatatkan kelmarin.

Logam itu turun hampir dua peratus minggu ini, penurunan terbesar sejak minggu berakhir 18 Julai.

Niaga hadapan emas AS menokok 0.5 peratus kepada AS$1,281.90.

Dolar berlegar di bawah paras tertingginya tahun ini berbanding sekumpulan mata wang utama menjelang ucapan ditunggu-tunggu oleh Pengerusi Rizab Persekutuan AS, Janet Yellen pada perhimpunan tahunan bank pusat di Jackson Hole, Wyoming.

Sebarang peningkatan mata wang AS mungkin menambah tekanan kepada emas, kerana ia akan membuat logam itu lebih mahal untuk pemegang mata wang asing.

Tetapi ucapan Yellen yang pada Julai lalu menegaskan bahawa terdapat kelemahan ketara dalam pasaran buruh, akan membentang minit Fed minggu ini yang menunjukkan pembuat dasar berdebat sama ada kadar faedah perlu dinaikkan lebih awal atau tidak.

Kadar faedah yang lebih tinggi akan mengurangkan daya tarikan aset bukan faedah seperti emas.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment