Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 10 Jun 2014


Platinum melanjutkan aliran keuntungan yang dicatatnya kepada sesi kelima berturut-turut semalam selepas rundingan untuk menyelesaikan mogok lima bulan di negara pengeluar kedua terbesar di dunia, Afrika Selatan menemui jalan buntu dan menteri perlombongan menamatkan peranannya sebagai orang tengah.

Logam paling berharga itu menghampiri paras tertingginya dalam tempoh hampir tiga tahun, manakala dagangan dalam emas sepi disebabkan ekuiti global menghampiri rekod tertinggi.

Rundingan gaji antara kesatuan pekerja lombong utama Afrika Selatan dan pengeluar utama platinum menemui jalan buntu kelmarin, mendorong Menteri Perlombongan untuk meninggalkan peranannya selaku perantaraan dan menghancurkan harapan menamatkan mogok yang mendorong ekonomi ke arah kemelesetan.

"Masih ada jurang yang luas antara kedua-dua pihak dan berdasarkan perkembangan terkini, ia seolah-olah tidak akan ada resolusi dalam masa terdekat," kata penganalisis HSBC dalam satu nota penyelidikan.

Tatkala stok di tangan telah membantu untuk menampung kekurangan pengeluaran platinum dan terdapat beberapa khabar mengatakan bahawa kitar semula sudah menambah kepada bekalan, penganalisis berkata, pemberhentian kerja yang boleh terus menyokong harga walaupun selepas pertikaian itu diselesaikan.

"Kami melihat mogok itu secara beransur-ansur menghakis saham dan mengurangkan pangkalan bekalan dengan ketara tahun ini," kata mereka.

Platinum naik 0.4 peratus kepada AS$1,449.24 seauns pada 0637 GMT, selepas sebelum ini mencecah AS$1,454.75, paras tertinggi sejak 30 Mei. Ia meningkat 1.5 peratus dalam tempoh empat sesi sebelumnya.

Logam paling berharga itu Palladium juga mencatat kenaikan menghampiri AS$844, paras harga tertinggi sejak Ogos 2011. Mogok lima bulan menghentikan pengeluaran oleh lombong yang biasanya menyumbang kira-kira 40 peratus daripada pengeluaran platinum global.

Sementara itu, emas meningkat sedikit kepada AS$1,255.10 seauns apabila rayuan pelaburan lindung nilai dijejaskan oleh pasaran saham yang lebih kukuh.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment