Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 08 Ogos 2012

Emas ditutup hampir tidak berubah semalam selepas meningkat selama tiga hari, disokong harapan bahawa Eropah dan Amerika Syarikat (AS) akan melancarkan lebih banyak langkah rangsangan untuk mengukuhkan ekonominya yang semakin suram.

Pelabur mempertaruhkan bahawa krisis hutang di zon euro akan menekan Bank Pusat Eropah (ECB) untuk melancarkan pusingan baru belian bon tidak lama lagi, sekali gus mengukuhkan daya tarikan emas sebagai pelindung inflasi.

Dalam petunjuk terkini masalah di Eropah, agensi penarafan Standard & Poor's menyemak semula tinjauan Greece kepada negatif, dengan berkata negara dibelenggu hutang itu akanmemerlukan lebih banyak bantuan daripada penyedia kredit antarabangsa.

Di AS, Presiden Rizab Persekutuan Boston, Eric Rosengren, berkata bank pusat itu sepatutnya melancarkan satu lagi program belian bon dalam apa juga saiz atau tempoh untuk meletakkan ekonominya berada pada tempat sepatutnya.

"Emas masih lagi kelihatan memberangsangkan pada separuh kedua, dengan musim belian fizikal puncak berada dalam landasan dan lebih banyak lagi kelonggaran kuantitatif daripada Rizab Persekutuan masih dalam rancangan", kata penganalisis di Shanghai CIFCO Futures, Li Ning.

Beliau menambah, tinjauan teknikal bagi logam berharga juga kelihatannya memberi sokongan apabila paras rendah dalam carta mingguan telah meningkat secara berperingkat sejak Julai lalu.

Spot emas hampir tidak berubah pada AS$1,609.91 seauns semalam, selepas meningkat lebih daripada satu peratus dalam tiga suku sebelumnya.

Logam itu diniagakan dalam lingkungan kira-kira AS$3 setakat ini pada hari itu.

Kontrak hadapan emas AS bagi penghantaran Disember juga diniagakan hampir tidak berubah pada AS$1,612.60.

Analisis teknikal jangka pendek pula memberi bayangan bahawa spot emas boleh susut kepada AS$1,591 seauns pada hari itu, kata penganalisis pasaran Reuters, Wang Tao.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment