Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 09 April 2014


Emas berada stabil semalam menjelang penerbitan minit mesyuarat dasar Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (FOMC) sambil kebimbangan berhubung ketegangan di Ukraine mengimbangi nilai dolar lebih kukuh dan aliran keluar baharu daripada dana sokongan logam berharga.

Kebimbangan berhubung pertikaian antara Russia dan Ukraine serta momentum teknikal setelah melepasi AS$1,300 membantu meningkatkan emas ke harga tertingginya dalm tempoh dua minggu pada Selasa.

Namun, kedudukan tidak menentu berhubung dasar monetari AS serta kurangnya selera pelabur dan fizikal telah menyekat rali itu.

Spot emas berada pada AS$1,309.19 seauns semalam, meningkat 0.1 peratus namun berada di bawah paras tinggi sebelumnya pada AS$1,314 seauns.

Sementara itu, niaga hadapan emas AS bagi penghantaran Jun meningkat 70 sen seauns pada AS$1,309.80.

"Geopolitik dan penurunan dolar memberikan emas insentif yang diperlukannya untuk melepasi paras lebih tinggi, namun setakat ini ia berlaku tanpa sebarang penekanan yang kukuh," kata Ketrua Penyelidik Saxo Bank, Ole Hansen.

"Mereka yang memegang pandangan bulis bagaimanapun terpaksa bergantung kepada situasi geopolitik supaya terus meningkat yang membolehkannya kembali berada di atas paras rintangan, yang pada pendapat saya berada pada AS$1,321."

Russia semalam mengenepikan kebimbangan 'tidak berasas' di Kiev dan Barat berhubung kehadiran tenteranya berhampiran sempadan Ukraine, dengan berkata mereka tidak memberikan sebarang ancaman sambil menuduh Washington mencetuskan ketegangan di wilayah itu.

Saham Eropah meningkat hampir separuh peratus selepas beberapa hari yang sukar apabila ketegangan bertambah di Ukraine dan Bank Pusat Eropah (ECB) melumpuhkan harapan satu program pembelian aset besar-besaran baharu.

Indeks dolar meninggalkan paras terendah tiga minggu untuk meningkat 0.1 peratus, dengan pemulihan berbanding yen Jepun selepas merekodkan penurunan terbesar dalam tempoh tujuh bulan.

"Kami tidak melihat lebih banyak kenaikan bagi emas di sini melainkan dolar jatuh lebih teruk atau ketegangan di Ukraine meningkat sekali lagi," kata VTB Capital dalam satu nota. - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment