Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 05 November 2012


Emas gagal mencatat tinggi semalam, sejajar dengan pengumuman data pekerjaan AS yang kukuh daripada jangkaan, yang mana harga logam itu berada pada paras rendah dua bulan berbanding sesi sebelumnya, tetapi dolar yang lebih kukuh mengekang kenaikan harga.

Majikan AS meningkatkan pengambilan pekerja pada Oktober dan peningkatan kadar pengangguran adalah disebabkan lebih ramai pekerja memulakan kembali aktiviti mencari kerja, menambah kepada bukti pemulihan ekonomi.

Langkah rangsangan kewangan lanjut tidak perlu jika ekonomi mampu bertahan sendiri, yang tidak baik untuk emas. Bulan lalu logam itu menghampiri AS$1,800 seauns ketika langkah rangsangan diambil oleh bank pusat.

Tindakan mencetak wang berleluasa oleh bank pusat meningkatkan tarikan emas kerana pelabur bimbang mengenai penurunan mata wang dan inflasi akibat pelonggaran kewangan.

"Dalam jangka pendek, emas mungkin berlegar dalam paras rendah Jumaat, tetapi tidak banyak ruang untuk penurunan harga kerana pelaksanaan rangsangan kewangan adalah trend semasa global," kata Li Ning, penganalisis Shanghai CIFCO Futures.

Harga spot emas naik 0.1 peratus kepada AS$1,678.44 seauns menjelang 0727 GMT, pulih daripada paras rendah dua bulan, AS$1,673.94 pada Jumaat. Emas AS naik 0.2 peratus kepada AS$1,679.

Penganalisis teknikal mencadangkan bahawa spot emas mungkin bergerak di atas AS$1,678 ketika semalam sebelum memecahkan paras dan jatuh terus kepada AS$1,666, menurut penganalisis pasaran Reuters, Wong Tao.

Dolar lebih kukuh menjejaskan kenaikan harga emas. Mata wang itu naik kepada paras tertinggi dalam dua bulan berbanding sekumpulan mata wang lain kerana pelabur beralih kepada aset lindung nilai sebelum pilihan raya Presiden AS esok.

Emas dijangka tidak banyak berubah kerana pelabur juga memerhatikan perhimpunan penting Parti Komunis China yang dijangka menampilkan generasi baru serta mesyuarat polisi Bank Pusat Eropah (ECB) lewat minggu ini.

Pembeli emas fizikal kembali ke pasaran pada Jumaat ketika penjualan dan aktiviti membeli menurun semalam.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment