Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 04 September 2012

Emas berada di paras kukuh di tahap tertinggi dalam tempoh enam bulan semalam, dilonjakkan prospek suntikan pencairan lanjutan daripada Rizab Persekutuan AS yang akan menetapkan dolar di bawah tekanan.

Pengerusi Rizab Persekutuan, Ben Bernanke, dalam ucapannya minggu lalu mencadangkan bank pusat akan menggunakanlebih langkah polisi luar biasa untuk mengekalkan kadar faedah ke taraf terendah yang kini melonjakkan aset yang sangat bergantung kepada pertumbuhan seperti komoditi dan saham.

Pelabur mengekalkan pegangan emas yang lebih besar hasil dana diraih daripada dagangan bursa selepas aliran masuk besar-besaran ke dalam logam itu pada Ogos lalu.

Ura-ura Bank Pusat Eropah yang dilihat akan mengumumkan pelannya menyelesaikan krisis hutang di zaon euro itu bakal melonjakkan wata wang itu ke tahap tertinggi tahun ini.

Analisis berkata skop kekecewaan daripada bank pusat itu atau rizab persekutuan mungkin akan mengurangkan peningkatan dalam emas ketika ini.

Harga emas meningkat 0.1 peratus kepada AS$1,693.30 seauns pada 0805 GMT.

"Bagi rali yang lebih mapan ia perlu melepasi AS$1,700, kamu mungkin memerlukan langkah yang lebih pasti daripada bank pusat ECB dan usaha merendahkan dolar," kata analisis VTB Capital, Andrey Kryuchenkov. - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment