Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 03 September 2012

Emas berlegar sekitar lima bulan tertinggi semalam dipacu pengukuhan petunjuk daripada minggu Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (AS) lalu yang bank itu akan bertindak menyokong pertumbuhan hasil daripada bukti kukuh yang menunjukkan terdapatnya peningkatan dalam permintaan pelabur.

Harganya naik 4.8 peratus pada Ogos sekali gus mencatatkan pengukuhan bulan ke tiga berturut-turut peningkatan terbesar dalam harganya sejak Januari, diransang dengan harapan Rizab Persekutuan akan memberikan  petanda yang ia mungkin akan memulakan program pembelian bon multi-trillion bagi mengekalkan kadar faedah yang rendah.

Harga emas susut sebanyak 0.2 peratus AS$1,686.96 seauns pada dagangan awal pagi selepas mencecah tahap tertinggi lima bulan iaitu AS$1,692.71 pada Jumaat manakala apabila ia meningkat 2.1 peratus iaitu rali terbesarnya dalam sehari sejak Jun lalu.

"Pelabur menunggu Jackson Hole. Terdapat banyak cakap-cakap dikalangan pelabur yang terpaksa menyimpan sendiri wang mereka tanpa dilaburkan di mana-mana kerana mereka tidak mempunyai keyakinan untuk melabur," kata Ketua Dagangan MKS Finance, Afshin Nabavi.

"Jadi mereka berharap sama ada di tahap yang lebih murah yang mana saya tidak mungkin ia akan dilaksanakan kini atau membeli sekarang pada harga AS$1,700.

"Berdasarkan kegawatan ketika ini dari segi politik atau ekonomi, saya merasakan terdapatnya kemungkinan emas akan meningkat kepada AS$2,000, namun adakah ia akan mampu mencecah tahap tertinggi AS$1,920."

Harga emas dalam dolar masih kekal di bawah 12 peratus sejak September sebanyak AS$1,920.30, manakala emas dalam dagangan euro hanya di bawah dua peratus, daripada rekodnya sebanyak 1,373.92 euro seauns sejak 11 bulan yang lalu ekoran krisis hutang di zon euro - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment