Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 27 Ogos 2012

Harga emas naik ke paras tertinggi sejak pertengahan April pada Isnin, meneruskan kenaikan kukuh sejak minggu lalu ketika jangkaan rangsangan kewangan dalam masa terdekat oleh Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (AS).

Persekutuan mempunyai ruang untuk melaksanakan rangsangan kewangan bagi menyokong pertumbuhan ekonomi, kata ketua Bank Pusat, Ben Bernanke, merangsang jangkaan perlaksanaan polisi kewangan, yang bakal menarik pelabur kepada emas, sebagai pelindung inflasi ekoran tindakan mencetak duit tunai.

"Terdapat jangkaan kukuh terhadap tindakan Persekutuan, dan prestasi harga minggu lalu akan terus menyokong harga," kata Li Ning , penganalisis di Shanghai CIFCO Futures, merujuk kepada harga yang melepasi paras AS$100 di atas AS$1,532 yang direkod sejak Mei.

Pelabur akan memerhatikan simposium bank pusat yang dijadualkan berlangsung di Jackson Hole, Wyoming, lewat minggu ini untuk petanda tindakan seterusnya oleh bank pusat bagi mengekang krisis hutang zon eropah dan merangsang pertumbuhan global.

Emas spot naik kepasa AS$1,676.45 seauns, tertinggi dalam lebih empat bulan, sebelum berhenti pada AS$1,674.40 seauns pada 0620 GMT, selepas merekodkan kenaikan 3.4 peratus pada minggu lalu.

Emas AS naik 0.3 peratus kepada AS$1,677.00.

Analisis teknikal mencadangkan bahawa spot emas akan naik kepada AS$1,693 seauns pada hari ini , menurut penganalisis pasaran Reuters, Wong Tao.

Bank Pusat Eropah (ECB) sedang mengambil kira menyediakan ikatan sasaran hasil di bawah program pembelian bon terbaru bagi mengekalkan strateginya terlindung daripada tindakan spekulator yang cuba mengambil keuntungan.

Dipetik Daripada Berita Harian

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment