Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 26 Febuari 2014


Harga emas meningkat kepada paras tertingginya dalam tempoh empat bulan semalam berikutan kebimbangan pelabur terhadap pengukuhan ekonomi Amerika Syarikat (AS) kerana perangkaan ekonomi terbaru negara itu yang lemah.

Emas meningkat 0.22 peratus pada AS$1,343.10 seauns setakat 0700 GMT selepas mencecah AS$1,345.35 seauns, iaitu paras tertingginya sejak akhir Oktober.

Niaga emas hadapan AS bagi penghantaran April susut 0.2 peratus kepada AS$1,339.40 seauns, yang sebelum ini mencecah paras tertinggi empat bulan AS$1,345.60.

"Pada masa ini pasaran bertindak terhadap perangkaan lemah China dan AS dengan jangkaan sekiranya ekonomi menjadi perlahan akan ada pengurangan rangsangan oleh Rizab Persekutuan," kata Pengurus Kanan Saxo Bank, Ole Hansen.

Harga logam berharga itu kekal di bawah paras tertinggi sekitar AS$1,920 meskipun mencatatkan peningkatan baru-baru ini.

"Ramai orang menjangkakan kadar faedah AS akan meningkat dan harga emas menurun tetapi sejak permulaan tahun, apa yang berlaku adalah sebaliknya.

"Harga emas melepasi paras pergerakan purata 200 hari kira-kira seminggu lalu dan ia membuatkan pelabur rasa selesa dengan emas. Saya fikir paras selanjutnya adalah AS$1,350," kata pengurus cawangan Standard Bank di Tokyo, Yuichi Ikemizu.

Emas AS kekal pada AS$1,343.20 seauns.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment