Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 25 Febuari 2014


Harga emas susut semalam, berada di bawah paras paling kukuh dalam tempoh empat bulan kerana pelabur menunggu data yang dijadual dikeluarkan pada lewat sesi semalam sebagai petunjuk terhadap kadar pemulihan ekonomi Amerika Syarikat (AS).

Rentetan data lemah dari AS dan China menimbulkan kebimbangan mengenai prospek pertumbuhan global, menarik pelabur kembali kepada emas yang sudah meningkat lebih 10 peratus tahun ini, selepas mencatatkan penurunan 28 peratus pada 2013 yang menamatkan tempoh 12 tahun ia mencatat keuntungan.

Spot emas turun 0.3 peratus kepada AS$1,332.51 seauns, selepas meningkat lebih satu peratus ke paras tertinggi sejak 31 Oktober iaitu AS1,338.60 pada Isnin.

Niaga hadapan emas AS untuk penghantaran April adalah sebanyak AS$1,333 seauns, turun AS$5. Ia melonjak ke paras tinggi empat bulan iaitu AS$1,339.20 seauns pada sesi sebelumnya.

"Pemacu untuk emas tidak banyak berubah, data AS terus berada di kedudukan yang lemah, dolar telah sedikit berada di bawah tekanan sekali lagi."

"Malah, kenaikan itu tidak mungkin tidak akan kehabisan tenaga buat masa ini selagi data ini dan dolar kekal lemah tetapi pada masa sama kita masih yakin bahawa keadaan ekonomi akan pulih dan emas akan menerima tekanan lagi," kata penganalisis ABN Amro, Georgette Boele.

Dolar turun 0.1 peratus berbanding sekumpulan mata wang utama menjelang data yang menunjukkan indeks harga rumah AS pada Disember dan keyakinan pengguna untuk Febuari.

Pelabur juga akan melihat ke hadapan pada Khamis, apabila Pengerusi Rizab Persekutuan (Fed) AS, Janet Yellen, bercakap kepada Jawatankuasa Perbankan Senat dalam keterangan setengah tahunan mengenai dasar monetari.

Komen pertama Yellen sejak menggantikan Ben Bernanke sebagai ketua Fed sudah sebahagian besarnya menyokong kadar pengurangan rangsangan, menunjukkan kelemahan dalam ekonomi baru-baru ini adalah semata-mata bersifat sementara.


  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment