Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 27 Febuari 2014


Harga emas jatuh sedikit semalam berikutan pengukuhan dolar Amerika Syarikat (AS).

Kontrak bulanan semasa emas jatuh 0.1 peratus kepada AS$1,329.41 seauns, rendah sedikit daripada paras tertinggi dicatatkannya dalam tempoh empat bulan pada paras AS$1,345.35 seauns.

"Dengan permintaan fizikal yang kurang, prestasi logam berharga adalah berdasarkan sentimen dolar AS dan pelaburan.

"Pergerakan bertentangan dengan dolar AS sangat tinggi tahun ini,"  kata penganalisis VTB Capital, Andrey Kryuchenkov.

Harga emas meningkat lebih 10 peratus setakat ini berikutan ketidaktentuan pemulihan ekonomi AS, kebimbangan mengenai pertumbuhan China dan peningkatan semula minat belian dalam dana dagangan berkaitan logam berharga itu.

Pasaran hadapan emas AS bagi penghantaran April naik AS$2.20 seauns kepada AS$1,330.10.

Di pasaran fizikal, premium jongkong emas di Singapura jatuh ke paras serendah 80 sen kepada harga kontrak semasa London daripada paras tertinggi AS$1.50 yang dicatatkan pada minggu lalu.

"Kami memetik premium pada paras 80 sen hingga AS$1 sekarang kerana pasaran dibanjiri dengan bekalan, memandangkan permintaan yang rendah," kata peniaga yang berpangkalan di Singapura.

Harga perak naik 0.6 peratus kepada AS$21.33 seauns, pulih semula selepas mencatatkan kejatuhan 2.8 peratus kelmarin, iaitu kadar kejatuhan terbesar dalam bulan ini.

"Harga perak sukar untuk memecah paras AS$22, mungkin akan mengecewakan pelabur," kata UBS dalam nota penyelidikannya.

Kontrak bulan semasa platinum jatuh 0.2 peratus kepada AS$1,423.25 seauns sementara kontrak semasa palladium naik 0.1 peratus kepada AS$729.50 seauns.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment