Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 07 Mei 2013


Emas susut semalam, kehilangan sinar sebagai pelaburan alternatif selepas pasaran saham meningkat pada harapan pemulihan Amerika Syarikat (AS) yang kukuh dan ketika dana pelaburan emas susut ke paras terendah dalam tempoh tiga tahun.

Walaupun pembelian fizikal membantu emas kembali meningkat daripada paras rendah dua tahun yang direkodkan pada April, pengaliran keluar ETF mencerminkan keadaan berterusan penurunan minat pelabur dalam logam itu yang susut lebih 12 peratus pada 2013 selepas naik setiap tahun untuk 12 tahun sebelumnya.

Emas susut AS$6.45 seauns kepada AS$1,462 menjelang 0609 GMT.

Ia naik hampir tiga minggu tinggi sebanyak AS$1,462.80 pada Jumaat bersandarkan pembelian lindung nilai yangdicetuskan oleh Bank Pusat Eropah dan keputusan Rizab Persekutuan AS untuk meneruskan program rangsangan.

"Saya merasakan sentimen agak bercampur. Permintaan fizikal menyokong emas tetapi kamu akan menyaksikan terdapat kecairan dalam pasaran.

"Emas dalam jangka masa sederhana masih sedikit menyakinkan. Kamu boleh melihat pegangan SPDR masih turun sebanyak tiga hingga empat tan setiap hari," kata ketua niaga Wing Fung Precious Metals, Peter Fung di Hong Kong.

SPDR Gold Trust, dana pelaburan emas terbesar dunia, berkata pegangannya jatuh 0.31 peratus kepada 1,062.30 tan pada Isnin, terendah sejak Ogos 2009.

Emas susut ke sekitar AS$1,321 pada 16 April, terendah lebih dua tahun, selepas ia susut di bawah AS$1,500 dan kebimbangan jualan bank pusat membawa kepada penjualan yang mengejutkan pelabur dan mencetuskan mereka untuk menurunkan pegangan dalam pelaburan emas.

Penyusutan emas  mencetuskan minat belian di Asia dan bahagian lain dunia, membawa kepada kekuurangan jongkong emas, syiling dan logam emas di Hong Kong, Singapura dan Tokyo serta membantu logam itu kembali meningkat.

Namun, kegagalan emas untuk kembali kepada paras psikologi AS$1,500 mencadangkan dana logam itu masih dalam memerhati.

Emas AS untuk penghantaran Jun pada AS$1,462.10 seauns, turun AS$5.90.

"Kami menjangkakan permintaan fizikal menyokong pasaran, tetapi ia mungkin sukar bertahan ketika pasaran ekuiti meningkat, pengaliran keluar dana ETF serta keadaan spekulatif dalam jangka pendek.

"Selain itu, kebimbangan inflasi global yang mungkin menyokong emas adalah rendah. Kami menjangkakan peningkatan harga melepasi separuh kedua 2013 yang mana emas patut didagangkan dalam paras sederhana tinggi pada AS$1,500, " kata ANZ dalam satu laporan. - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment