Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 13 September 2012

Harga emas mengalami sedikit perubahan semalam berikutan pelabur menunggu keputusan utama polisi, sehari selepas keputusan mahkamah Jerman memihak kepada dana menyelamat zon euro menjadikan bulion mencecah paras tertinggi sejak akhir bulan Febuari.

Pasaran sibuk dengan harapan bahawa Persekutuan akan mengumumkan satu lagi pusingan pelonggaran kuantitatif, yang dikenali sebagai QE3, pada kesimpulan mesyuarat dasar dua hari kemudian pada hari tersebut.

Emas ditetapkan untuk mendapatkan rangsangan lain jika jangkaan menjadi kenyataan dan pelabur memcu untuk bulion, dilihat sebagai pelindung nilai yang baik terhadap kenaikan harga.

Harga bulion naik lebih daripada dua peratus setakat ini bulan ini, diikuti kenaikan hampir lima peratus pada Ogos semasa bank pusat seluruh dunia kelihatan bersedia untuk memulakan langkah rangsangan lanjutan untuk menyembuhkan ekonomi global.

"Jika kita lihat pengumuman QE3, emas berkemungkinan mencecah sehingga AS$1,800 seauns," kata penganalisis di Jinrui Futures Shenzhen, Chen Min.

"Tetapi kita juga perlu sedar bahawa kesan marginal pelonggaran kuantitatif akan berkurangan dan ia akan menjadi terlalu yakin untuk mengharapkan emas untuk berada di atas AS$1,850 walaupun QE3 diumumkan."

Semasa dagangan di Asia, emas terus bergerak dalam jajaran sempit, dengan ramai pelabur hanya menjadi pemerhati.

Emas spot berubah sedikit kepada AS$1,731.59 seauns. Emas AS juga didagangkan hampir tidak berubah pada AS$1,734.30.

Analisis teknikal menunjukkan gambaran yang kurang optimistik. Emas spot juga boleh menjejaki semula kepada AS$1,708 seauns, kata penganalisis pasaran Reuters, Wang Tao.

Platinum spot didagangkan naik 0.8 peratus kepada AS$1,648.49. Emas premium mengatasi platinum susut kepada AS$80 seauns, satu paras yang tidak dilihat sejak April lalu.

Spot palladium naik 0.9 peratus kepada AS$677.20, selepas mencecah AS$680.50 pada dagangan awal, dalam tempoh empat bulan tinggi. - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment