Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 13 Ogos 2012

Harga emas susut Jumaat lalu, susulan penurunan pasaran saham Asia yang berehat daripada rali baru-baru ini namun masih berada pada landasan untuk kenaikan mingguan kali kedua dalam tempoh tiga minggu apabila diperkukuh harapan China akan mengambil langkah merangsang pertumbuhannya.

Emas susut 0.24 peratus kepada AS$1,613.26 seauns Jumaat lalu, selepas meningkat sedikit pada Khamis bersandar harapan untuk langkah rangsangan China selepas data menunjukkan aktiviti perkilangan perlahan tanpa diduga.

Keadan tidak menentu mengenai sama ada Rizab Persekutuan dan Bank Pusat Eropah (ECB) juga akan mengambil langkah merangsang ekonomi masing-masing telah menjejaskan pergerakan kukuh harga emas dan logam berharga itu kekal di bawah rekod tertinggi September tahun lalu di sekitar AS$1,920 seauns.

"Kami sebelum ini menyedari kebimbangan bahawa harga emas kelihatannya enggan berganjak daripada zon selesa AS$20 yang tertumpu kepada AS$1,610 dan risikonya ialah menguji semula paras lebih rendah," kata Ahli Strategi Komoditi Kanan ANZ Singapura, Nick Trevethan.

Saham Asia menghentikan rali empat harinya Jumaat lalu dan menambah kerugiannya selepas data perdagangan China tidak menepati jangkaan.

Bagaimanapun, data kurang memberangsangkan China itu menyalakan semula harapan supaya Beijing akan melakukan usaha lebih keras untuk merangsangkan pertumbuhannya.

Pengarah Lee Cheong Gold Dealers Hong Kong, Ronald Leung, berkata pelabur mengharapkan China untuk mengurangkan keperluan rizab bank dan menyuntik lebih banyak wang kec dalam pasaran.

Mereka juga mengharapkan satu lagi pusingan kelonggaran kuantitatif (QE) oleh Rizab Persekutuan jika data Amerika Syarikat (AS) lemah.

Pasaran menyandarkan harapan supaya ECB akan mula membeli bon kedaulatan untuk menurunkan kos pinjaman Sepanyol dan Rizab Persekutuan akan melanjutkan kelonggaran monetarinya, disebalik bayangan daripada pihak berkuasa bahawa tiada sebarang langkah akan diambil sebelum September.

"Pasaran kelihatannya agak bercampur-campur," kata Leung.

"Dalam bahagian fizikal, terdapat pelabur yang membeli sejumlah kecil emas namun dalam bahagian lain, sesetengahnya hanya mengambil untung." - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment