Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 20 Febuari 2012

Harga emas meningkat lebih daripada setengah peratus semalam didorong pertumbuhan optomistik bahawa pemimpin Eropah akan memuktamadkan perjanjian dana menyelamatkan Grecee selain disokong langkah bank pusat China melonggarkan dasar kewangannya.

Emas meningkat 0.4% kepada AS$1,730.80 seauns pada 1019 GMT, sementara harga emas hadapan AS untuk penghantaran Febuari melonjak AS$6.70 seauns kepada AS$1,732.60.

Harga emas menokok 10.8% setakat ini, manfaat daripada pemulihan dalam euro dan jangkaan bahawa dasar kewangan AS akan kekal longgar yang mana mengurangkan peluang kos pegangan ke atas jongkong emas.

Namun, penganalisis berkata, tarikan pelaburan lain mungkin akan mengekalkan harga emas pada jajaran kecil tahun ini.

"Risiko di Eropah mungkin boleh dikurangkan dalam tempoh terdekat. Sudah tentu di China terdapat pertumbuhan dan penerimaan bahawa kerajaan akan campur tangan untuk menyokong pertumbuhan dan ia dilihat lebih kukuh berbanding jangkaan di AS," Penganalisis Deutshe Bank, Daniel Brebner.

"Pada peringkat global, ia kelihatan seperti risiko aset yang dikumpulkan oleh pelabur dan dalam persekitaran ini, emas akan menunjukkan prestasi yang amat baik," tambahnya.

"Namun, ia boleh sebaik beberapa logam lain, logam asas dan logam putih yang berharga", katanya.

Euro mengembang 0.4% semalam selepas China melonggarkan dasar kewangannya bagi merangsang pertumbuhan dan jangkaan bahawa penggubal dasar zon euro meluluskan dana menyelamat kedua yang sekian lama ditunggu Grecee.

Menteri kewangan zon euro dijangka meluluskan perjanjian kedua Grecee dalam pertemuan pada 1600 GMT, langkah yang diharapkan dapat keluar daripada kemelut yang melanda mata wang tunggal itu dari kemelut sejak beberapa bulan.

"Pasaran tertumpu kepada perkembangan di zon euro dengan menteri kewangan bertemu di Brussels untuk memuktamadkan dana menyelamat kedua Grecee," kata VTB Capital dalam nota penyelidikan.

Pegangan emas disokong dana pertukaran perdagangan yang dilaporkan Reuters meningkat sebanyak 115,730 auns minggu lalu, pertumbuhan dalam tempoh enam minggu berturut-turut kepada 70.3 juta auns. - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment