Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 13 Januari 2014


Kontrak hadapan emas meneruskan kenaikan sesi ketiga pada Isnin, tertinggi dalam sebulan selepas laporan kejatuhan pekerjaan AS yang mencetuskan rangsangan Rizab Persekutuan Amerika Syarikat (AS).

Kelemahan dolar AS juga menyokong kenaikan walaupun permintaan fizikal di China yang menjadi pengguna terbesar di dunia turut menyusut berikutan kenaikan harga.

Emas AS meningkat 0.3 peratus pada AS$1,250.15 seauns selepas pada awal mencecah AS$1,254.05, menjadi yang tertinggi sejak Disember 2012.

"Harga terus mungkin meningkat sehingga AS$1,267 kerana ia adalah musim pendapatan bagi ekuiti AS, banyak kekecewaan besar dalam pendapatan syarikat juga boleh mengarahkan beberapa dana kembali kepada emas," kata penganalisis pelaburan Phillip Futures Sdn Bhd.

Bagaimanapun, sentimen ekonomi makro terus menjejaskan emas, terutama kadar hasil bon terus meningkat dan prospek dolar AS kekal cergas.

Emas kehilangan hampir 30 peratus daripada nilai pada 2013 apabila data ekonomi AS mendorong untuk merangsang kembali Fed.

Bagaimanapun pada Januari, harga emas telah disokong oleh ekuiti yang lemah dan permintaan yang kukuh di China menjelang Tahun Baru Cina.

Kelembapan dalam aliran keluar dari SPDR Gold Trust, dana dagangan bursa bersandarkan emas terbesar di dunia juga telah membantu harga emas.

Pasaran percaya laporan pekerjaan yang lemah boleh mendorong Fed untuk meneruskan dengan berhati-hati dalam tirus rangsangan bersejarah monetari.

Fed bulan lalu mengumumkan potongan pertama kepada AS$85 bilion pembelian bon bulanan. Data-data lain pada Jumaat menunjukkan bahawa dana lindung nilai dan tukaran wang dibangkitkan kedudukan panjang bersih dalam niaga hadapan emas dan pilihan untuk minggu kedua berturut-turut.

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment