Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 03 November 2013


Emas jatuh kira-kira satu peratus pada Jumaat, mencatatkan kerugian mingguan terbesar dalam tujuh minggu, ketika kebimbangan baru mengenai Rizab Persekutuan AS boleh mengurangkan kembali rangsangan pembelian bon yang mendorong pelabur emas untuk mengurangkan kedudukan.

Logam berharga itu turun tiga peratus selama seminggu, menterbalikkan dua keuntungan mingguan berturut-turut.

presiden Richmond Fed, Jeffrey Sampang, berkata pada Jumaat bahawa pasaran buruh AS telah pulih dengan mencukupi dalam 14 bulan lalu bagi membolehkan bank pusat mengurangkan rangsangan itu.

Dana dan pelabur  institusi telah membeli emas pada beberapa tahun kebelakangani sebagai lindung nilai terhadap inflasi dan tindakan monetari oleh bank pusat.

"Secara keseluruhan, pelabur sudah menjangkakan pengurangan dalam pelonggaran dasar monetari. Jadi, walaupun tidak ada perubahan yang berkuatkuasa tahun ini, pasaran menjual pada jangkaan Fed akan menamatkan program rangsangan itu akhirnya," kata penganalisis logam berharga di Kumpulan PKM, Erica Rannestad.

Spot emas turun 0.9 peratus pada AS$1,311.50 seauns pada 1857 GMT.

Sementara itu, dagangan kontrak hadapan emas di Bursa Malaysia Derivative dijangka tidak menentu minggu ini dengan pelabur berhati-hati berikutan bimbang Rizab Persekutuan AS mungkin mula melaksanakan pelonggaran rangsangan monetarinya.

Seorang peniaga berkata pelabur dijangka mengambil sikap tunggu dan lihat minggu ini, memantau perkembangan di AS berikutan spekulasi bahawa Fed akan menangguhkan pelonggaran kuantitatif untuk tempoh yang lebih lama.

Bagaimanapun, pasaran tinggi dan mengharapkan Fed mengekalkan program itu sehingga suku pertama 2014.

Bagi minggu yang baru berakhir, 1,544 lot bernilai RM21.03 juta didagangkan manakala kepentingan terbuka pada Jumaat sebanyak 1,03 2 kontrak. - AGENSI

JANA PENDAPATAN PASIF, klik pautan ini http://bit.ly/1bRUrYo

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment