Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 07 Oktober 2013


Emas meningkat dalam dagangan Asia ketika penutupan sebahagian kerajaan AS selama seminggu meningkatkan kebimbangan Kongres menghadapi kesukaran untuk menaikkan had siling hutang pada masanya, merangsang tarikan emas sebagai aset pelindung nilai.

Kegagalan untuk menaikkan had pinjaman AS menjelang 17 Oktober akan menyebabkan ekonomi terbesar dunia itu gagal membayar hutang. Kongres sudah pun berbelah bahagi mengenai rang belanjawan, menyebabkan penutupan sebahagian agensi kerajaan yang mana ia menjejaskan ekonomi serta menanguhkan laporan beberapa data penting.

Ketika perdebatan terakhir mengenai had siling hutang AS pada 2011, emas mencecah paras tertinggi sepanjang masa sebanyak AS$1,920 seauns, persetujuan dicapai Kongres hanya pada saat-saat akhir.

"Ia adalah saat penting yang akan mempengaruhi pasaran," kata Brian Lan, Pengarah Urusan GoldSilver Central Pte Ltd di Singapura. "Jika kita gagal melihat kemajuan sehingga 17 Oktober depan, saya merasakan emas akan naik sehingga AS$1,400." Data ekonomi atau sebarang berita mengenai had siling hutang akan menentukan arah harga emas dan perak. Sementara itu, ia dalam jajaran terhad," kata Lan.

Drama AS itu menjatuhkan dolar pada Isnin, mengekalkannya tidak berganjak hampir terendah dalam lapan bulan berbanding sekumpulan mata wang lain. Dolar lebih lemah menjadikannya mudah bagi pemegang mata wang lain membeli emas dan komoditi lain yang diniagakan dengan mata wang itu.

Spot emas naik 0.3 peratus kepada AS$1,314.60 seauns menjelang 0627 GMT, yang juga menaikkan harga perak dan paladium.

Platinum menambahkan kenaikan pada Isnin selepas kenaikan 1.3 peratus pada Jumaat, ekoran pemberontakan di lombong dan ancaman sekatan bekalan.

Emas baru-baru ini kerugian tarikan lindung nilainya selepas ketegangan geopolitik di Syria menurun, selain penutupan sebahagian agensi kerajaan AS tidak mencetuskan cubaan belian lindung nilai, kemungkinan gagal membayar hutang menjadi pencetus, kata peniaga. "Sentimen kekal ragu-ragu terhadap emas, yang dicerminkan dalam kedudukan pasaran," kata Braclays dalam satu nota.

"Sementara penutupan sementara kerajaan AS tidak membantu mendorong harga, risiko had siling hutang kemungkinan mencetuskan minat belian bersandarkan tindak balas harga emas pada 2011." - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment