Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 06 Oktober 2013


Harga emas dijangka mengalami kejatuhan terbesar dalam tempoh tiga minggu. Namun, kejatuhan itu terhad di tengah-tengah penutupan operasi Kerajaan Amerika Syarikat (AS) yang boleh menjejaskan pertumbuhan ekonomi negara itu.

Situasi semasa itu, sekali gus membantu menyelamatkan keadaan harga komiditi utama dunia itu.

Pada minggu lalu, harga emas mengalami penurunan 1.2 peratus yang mana sebahagian besarnya adalah akibat daripada arahan penjualan besar-besaran Comex pada Selasa lalu.

Ia menyebabkan harga emas jatuh di bawah paras AS$1,300 seauns, sebelum mulai pulih selepas kerajaan AS gagal mencapai kesepakatan dalam bajetnya di Washington.

Jumaat lalu, harga emas meningkat 0.2 peratus kepada AS$1,319.30 seauns pada 0620 GMT.

"Saya melihat (jangkaan berlakunya penurunan harga emas) sebagai sangat sensitif sekarang kerana tiada sokongan daripada peniaga China (ekoran cuti umum)," kata peniaga logam berharga itu di Hong Kong, sambil menambah bahawa sebarang berita terbaru berhubung keputusan Rizab Persekutuan AS boleh menjejaskan sentimen pasaran emas. 

Peniaga emas kini memantau data AS, khususnya mengenai tahap tenaga buruh dan pasaran perumahan negara itu dengan lebih dekat bagi menilai kekuatan ekonomi AS.

Ini kerana sebarang perkembangan terbaru daripada perangkaan berkenaan akan menjadi antara inti pati untuk Fed mula mengurangkan program rangsangannya ke atas ekonomi AS.

Pelaksanaan program rangsangan Fed itu, sejak ia mula diperkenalkan telah menjadi satu rangsangan mesra kepada harga emas.

Pegawai Fed minggu lalu berkata, kekurangan data berkenaan membuatkan bank pusat itu sukar untuk memantau tahap prestasi ekonomi AS, dan Fed mungkin perlu memastikan dasar monetari semasa itu berlarutan dalam tempoh lebih lama bagi mengimbangi bahaya yang bakal muncul sekiranya Parti Demokrat dan Republikan gagal mencapai kesepakatan berhubung had siling hutang kerajaan negara itu.

Penutupan operasi kerajaan  AS mungkin berlarutan untuk tempoh seminggu lagi atau mungkin lebih lama dan terdapat kebimbangan yang semakin meningkat dalam pasaran kewangan sekiranya kedua-dua parti itu gagal mencapai kesepakatan menjelang tarikh akhir untuk menaikkan siling hutang kerajaannya. - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment