Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Petikan Daripada Berita Harian : Tukang emas perlu susun semula strategi


Tukang emas di negara ini mungkin perlu menyusun semula strategi untuk menarik dan mengekalkan pembelian produk mereka dengan pelancaran pasaran niaga hadapan emas pertama di Malaysia.

"Pasaran berkenaan menyediakan platform alternatif kepada pembeli untuk membeli emas sebagai pelaburan," kata Timbalan Presiden Persatuan Tukang Emas dan Permata Malaysia, Ermin Siow (gambar).

Beliau berkata, tukang emas mungkin perlu menilai kesan ke atas permintaan barang kemas dan mengadakan strategi baru jika urus niaga hadapan emas mempengaruhi perniagaan mereka.

"Kita mungkin boleh melihat beberapa kesan dari segi permintaan dan jualan tetapi semua bergantung kepada penyertaan peruncit di pasaran niaga hadapan. Bagi pihak kami, kami mungkin perlu menetapkan semula strategi perniagaan kami sedikit untuk perubahan ini," katanya mengulas pelancaran Kontrak Niaga Hadapan Emas di Bursa Malaysia Derivatives Bhd, kelmarin.

Menarik pasaran runcit
Siow berkata, pelanggan yang membeli barang kemas emas bukan sahaja kerana harga tetapi juga disebabkan kemudahan kerana ia mudah diakses secara fizikal.

"Walaupun mungkin boleh menukar kontrak niaga hadapan dengan emas fizikal, saya percaya hanya peratusan kecil pelabur niaga hadapan akan berbuat demikian kerana mereka pelabur yang berbeza berbanding pelabur dalam pasaran emas fizikal," kata Siow, yang juga Pengarah Eksekutif Poh Kong Holdings Bhd.

Sementara itu, Pengarah Eksekutif Bursa Malaysia Derivatives Bhd, Chong Kim Seng, berkata pasaran niaga hadapan emas yang baru itu, yang akan melihat kontrak diniagakan dalam ringgit, direka juga bagi menarik pasaran runcit kerana harga yang ditawarkan bagi setiap kontrak agak berpatutan kepada pelabur runcit.

Beliau berkata, tukang emas juga digalakkan melabur dalam pasaran itu kerana instrumen di pasaran niaga hadapan boleh digunakan untuk melindungi nilai terhadap turun naik harga emas.

Pelaburan kekal tinggi
Chong berkata, minat kekal tinggi dalam pelaburan berkaitan emas walaupun banyak aduan pelabur runcit mengenai skim pelaburan emas yang dipersoalkan yang menyebabkan banyak pelaburan dan simpanan hilang.

"Kebimbangan ini nyata dan perlu ditangani. Apa yang telah ditunjukkan adalah minat pelabur runcit dalam pelaburan dan perdagangan emas. - BERNAMA

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment