Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
RSS

Berita Emas - 03 Oktober 2013

Harga emas jatuh semalam disebabkan penjualan pegangan oleh pelabur disebabkan ketidaktentuan berhubung penutupan operasi pentadbiran Amerika Syarikat (AS) dan permintaan perlahan di pasaran fizikal utama.

Logam itu menokok 2.2 peratus pada Rabu, kenaikan harian terbesar dalam dua minggu berikutan kejatuhan nilai dolar ke paras terendah lapan bulan dan ketiadaan jalan penyelesaian berhubung penutupan operasi pentadbiran negara.

Kegagalan menaikkan had pinjaman akan menyebabkan ekonomi negara itu tidak berupaya membayar hutangnya, sekali gus memberikan kesan kepada pasaran.

"Ada sedikit pengambilan untung dan jumlah dagangan rendah.

"Oktober 17 adalah tarikh luput bagi rundingan had pinjaman, dan... bagi emas saya berpendapat ia akan kembali menjadi  tarikan pelabur," kata Penganalisis VTB Capital, Andrew Kryuchenkov.

Emas spot jatuh 0.7 peratus kepada AS$1,302.60 satu auns pada 1019 GMT.

Emas jatuh tiga peratus awal minggu ini, apabila arahan jualan besar-besaran oleh Comex menyebabkan harga jatuh di bawah AS$1,300 satu auns.

Logam itu kehilangan hampir suku nilainya tahun ini.

Peningkatan kecairan bank pusat dan persekitaran kadar faedah rendah menggalakkan pelabur melabur dalam aset seperti emas.

Harga logam ini meningkat selepas data pekerjaan ADP yang lebih lemah daripada jangkaan dikeluarkan kelmarin.

Pelabur akan terus memantau angka ekonomi AS, sungguhpun banyak agensi Kerajaan Persekutuan sudah berhenti mengumpul data dan menerbitkan laporan disebabkan penutupan kerajaan itu.

Di pasaran fizikal, permintaan fizikal kekal lemah berikutan cuti umum di China bagi menyambut Hari Kebangsaan.

Perak jatuh 0.9 peratus kepada AS$21.51 satu auns.

Platinum spot pula susut satu auns kepada AS$1,374 satu auns dan palladium spot susut 0.6 peratus kepada AS$711.72 auns. - REUTERS

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments:

Post a Comment